Efter synen är vårt viktigaste sinne smaken. Detta enligt den färska undersökningen ”Smakrapporten”, där Smakbox har frågat sina prenumeranter hur de upplever smak och vilka smaker de vill se mer av.
Smakbox har frågat 1 120 av Sveriges nyhets- och smakintresserade konsumenter hur de tänker och agerar på temat smak.
Salt (76%) och peppar (60%) är inte oväntat de smakförhöjare som svenska folket helst ställer på matbordet. På tredje plats kommer parmesan (41%) och kort därefter på plats fyra ketchup (37%). Det är stor skillnad vad gäller ketchupanvändning mellan storstad och landsbygd. 41 procent av dem som bor på landsbygden väljer ketchup som smakförstärkare i jämförelse med 25 procent i storstaden.
Bland de smaker som gillas minst kommer beskt på första plats (10%) och kort därefter koriander (9%) som oftast är en vattendelare. Därefter följer lakrits (7%), chili (5%) och surhet (5%).
Asiatiskt kommer att vara en ökande trend på matbordet framöver – om unga vuxna får välja. 60 procent av de svarande mellan 18 och 27 år svarar asiatiskt på frågan: Vilken typen av mat kommer du att äta mer av framöver? 47 procent svarar husmanskost och 46 procent svensk mat. Endast 6 procent av de unga vuxna kommer att äta mer mexikanskt framöver.
I undersökningens ”Smakograf” framgår vilka smaker som har potential att öka och vilka som är i ropet just nu. Skillnaden visar en potential för smaker som borde lanseras framåt utifrån en potential. Grafen visar till exempel att citron efterfrågas av 5,4 procent medan 3,8 procent anser att den redan är i ropet, potentialen är således skillnaden 1,6 procent. Likaså sticker chokladen ut med en stor potential på 0,9 procent.
Grafen visar även att salt önskas mer av 11,2 procent och att den redan anses vara i ropet av 15,5 procent. Tillsammans med havssalt är salt den populäraste smaken och trendigaste smaken just nu men den negativa skillnaden gör att det kan finnas risk för mättnad framåt. Även chili och karamell har en negativ skillnad i Smakografen, vilket innebär att de smakerna kan vara dagsflugor och är inte värda att satsa på framåt.
”Vi är väldigt glada att kunna presentera vår nya undersökning ”Smakrapporten”. Det har varit väldigt intressant att se vad våra prenumeranter, som är Sveriges early adopters inom mat, tycker och tänker kring smak. Utifrån det skapar vi insikter kring smak och kunna bidra med insikter till de varumärken som är med i Smakbox”, säger Per Ingman, nsvarig Samarbeten & Affärsutveckling på Smakbox.
Smakbox lanserades 2016 och är Sveriges största prenumerationsbox inom mat. Smakbox är också en marknadsföringskanal för nya smaker och produkter inom dagligvaruhandeln och genomför cirka 10 miljoner provsmakningar bland konsumenter varje år.