Påskmusten slår nytt försäljningsrekord i år

PUBLICERAD: 14 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Påskmust är mer populärt än någonsin och den totala konsumtionen kommer i år att hamna på en bra bit över 10 miljoner liter, vilket är ett nytt försäljningsrekord.

Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. Numera dricker svenskarna närmare 50 miljoner liter must varje år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. Apotekarnes Påskmust står för cirka 80 procent av den totala påskmustförsäljningen.

Sockerfri påskmust har tagit en allt större andel av den totala påskmustkonsumtionen under de senaste åren. Enbart försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har mer än tredubblats på fem år och i år kommer försäljningen för första gången att passera tre miljoner liter. Apotekarnes vanliga påskmust står dock fortfarande för den största volymen med närmare sex miljoner liter.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden