Påskmusten slår nytt försäljningsrekord i år

PUBLICERAD: 14 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Påskmust är mer populärt än någonsin och den totala konsumtionen kommer i år att hamna på en bra bit över 10 miljoner liter, vilket är ett nytt försäljningsrekord.

Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. Numera dricker svenskarna närmare 50 miljoner liter must varje år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. Apotekarnes Påskmust står för cirka 80 procent av den totala påskmustförsäljningen.

Sockerfri påskmust har tagit en allt större andel av den totala påskmustkonsumtionen under de senaste åren. Enbart försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har mer än tredubblats på fem år och i år kommer försäljningen för första gången att passera tre miljoner liter. Apotekarnes vanliga påskmust står dock fortfarande för den största volymen med närmare sex miljoner liter.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantmännen först med storskalig fossilfri livsmedelsproduktion

Lantmännen blir först i världen att i år genomföra en fossilfri produktion av livsmedel i stor skala.
Drönarbild över öppna landskap

Han går från Oatly till The Green Dairy

Johan Girdo, operativ chef för Oatly i Europa, Mellanöstern och Afrika, har utsetts till ny vd i The Green Dairy.
Johan_Girdo_0001

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt