Påskmust är mer populärt än någonsin och den totala konsumtionen kommer i år att hamna på en bra bit över 10 miljoner liter, vilket är ett nytt försäljningsrekord.
Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. Numera dricker svenskarna närmare 50 miljoner liter must varje år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. Apotekarnes Påskmust står för cirka 80 procent av den totala påskmustförsäljningen.
Sockerfri påskmust har tagit en allt större andel av den totala påskmustkonsumtionen under de senaste åren. Enbart försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har mer än tredubblats på fem år och i år kommer försäljningen för första gången att passera tre miljoner liter. Apotekarnes vanliga påskmust står dock fortfarande för den största volymen med närmare sex miljoner liter.