Systembolaget testar en digital "sommelier i fickan"

PUBLICERAD: 12 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Frida Jarlbäck, affärsutvecklare på avdelningen Strategi och erbjudande på Systembolaget.

Systembolaget testar den nya digitala funktionen ”Liknande vin, baserad på Artificiell Intelligens, AI, som föreslår viner som passar kundens smak. 

Liknande vin är en ny funktion som går att testa i Systembolagets app. Funktionen använder sig av en AI-modell för att ge kunden förslag på nya viner med en liknande smak som favoritvinet. Kunden anger ett vin och får förslag på andra viner med liknande smak och doftmönster. De produkter som föreslås är av samma storlek så att kunden inte ska lockas att köpa mer än tänkt.

”Vi vet att många kunder tycker det är svårt att välja vin. Nu testar vi att nå ut med vår rådgivning på ett nytt sätt. Det ska bli spännande att se hur det tas emot av våra kunder”, säger Frida Jarlbäck, affärsutvecklare på avdelningen Strategi och erbjudande på Systembolaget.

Funktionen Liknande vin är utvecklad med hjälp av Systembolagets dryckesexperter, utvärderad av butikspersonalen och nu tillgänglig för kunder att testa som ett nytt sätt att få dryckesrådgivning.

”Vi arbetar ständigt med att utveckla vår service till våra kunder. Så med funktionen Liknande vin ökar vi kundernas tillgänglighet till våra medarbetares dryckesexpertis online. Lite som en sommelier i fickan, säger Frida Jarlbäck.

I Systembolagets app finns, förutom den vanliga informationen och funktioner, ”Systembolaget testar”, ett testlabb med nya funktioner som är under utveckling. Förutom Liknande vin, kan app-besökare just nu också testa funktioner, såsom ”Måttfullt drickande och ”Din smakprofil för vin.

”Detta är bara några initiativ i Systembolagets systematiska arbete med att utveckla vår service till kund”, säger Frida Jarlbäck.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1