Systembolaget testar den nya digitala funktionen ”Liknande vin”, baserad på Artificiell Intelligens, AI, som föreslår viner som passar kundens smak.
Liknande vin är en ny funktion som går att testa i Systembolagets app. Funktionen använder sig av en AI-modell för att ge kunden förslag på nya viner med en liknande smak som favoritvinet. Kunden anger ett vin och får förslag på andra viner med liknande smak och doftmönster. De produkter som föreslås är av samma storlek så att kunden inte ska lockas att köpa mer än tänkt.
”Vi vet att många kunder tycker det är svårt att välja vin. Nu testar vi att nå ut med vår rådgivning på ett nytt sätt. Det ska bli spännande att se hur det tas emot av våra kunder”, säger Frida Jarlbäck, affärsutvecklare på avdelningen Strategi och erbjudande på Systembolaget.
Funktionen Liknande vin är utvecklad med hjälp av Systembolagets dryckesexperter, utvärderad av butikspersonalen och nu tillgänglig för kunder att testa som ett nytt sätt att få dryckesrådgivning.
”Vi arbetar ständigt med att utveckla vår service till våra kunder. Så med funktionen Liknande vin ökar vi kundernas tillgänglighet till våra medarbetares dryckesexpertis online. Lite som en sommelier i fickan, säger Frida Jarlbäck.
I Systembolagets app finns, förutom den vanliga informationen och funktioner, ”Systembolaget testar”, ett testlabb med nya funktioner som är under utveckling. Förutom Liknande vin, kan app-besökare just nu också testa funktioner, såsom ”Måttfullt drickande” och ”Din smakprofil för vin”.
”Detta är bara några initiativ i Systembolagets systematiska arbete med att utveckla vår service till kund”, säger Frida Jarlbäck.