Serieentreprenören Haider Al-Kaizhwan, huvudägare till Sveriges enda risfabrik Nordic Rice och grundare av Hot Chilly, bildar matkoncernen Taam Food Group. Koncernen, som från starten består av tre förvärvade dotterbolag, har lagt ett bud på aktierna i Nordic Rice.
Det totala värdet på budet är cirka 87 miljoner kronor och betalningen kommer att ske med nyemitterade aktier i Taam Food Group. Den nybildade livsmedelskoncernen har vuxit snabbt genom förvärven av bolagen Hot Chilly, BRK Food och Lazzat Foods. Med Nordic Rice får koncernen en årlig prognostiserad omsättning på cirka 270 miljoner kronor. Målet är att omsätta 1 miljard kronor inom tre år och en notering av bolaget är planerad att ske under 2022.
Taam Food Group erbjuder livsmedelskedjor, storkök och fristående handlare mat från många av världens stora kök – exempelvis Medelhavet, Mellanöstern, Balkan, Asien och Indien. Koncernen erbjuder över 1 500 produkter från 30 länder och har cirka 2 000 kunder.
”Intresset för etnisk mat – nya kök och matvaror – har aldrig varit större i Sverige och till det kan vi lägga den stora efterfrågan som finns hos alla som flyttat hit från andra länder. Och vi ska bli deras huvudleverantör”, säger Haider Al-Kaizhwan, VD och grundare till Taam och Nordic Rice.
Bolagets strategi är att skapa en stark och lönsam tillväxt, dels organiskt genom starka varumärken och vidareutveckling inom dotterbolagen, dels genom förvärv av nyckelleverantörer för att bredda utbudet i produktportföljen med exempelvis egen produktion. Sammantaget handlar det om att som en enskild leverantör ska kunna erbjuda en stor bredd av mat från olika delar inom världens kök.
”De här bolagen blir starkare och kan växa snabbare tillsammans än var och ett för sig. Vi bedömer också att Nordic Rice aktieägare får möjlighet att delta i en snabb tillväxtresa med god och stabil lönsamhet”, säger Haider Al-Kaizhwan.
”Jag har en gedigen erfarenhet av mat med ett upparbetat nätverk över hela världen, vilket gynnar samtliga bolag inom koncernen. Strategin handlar om att kombinera förvärv med att växa organiskt genom vidareutveckling av dotterbolagens varumärken för att ytterligare bredda produktportföljen. Redan i dag har vi Sveriges mest sålda tomatpuré i vårt sortiment.”