Arla investerar i utbildning för mejeritekniker

PUBLICERAD: 15 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Arlas 12 mejerier räknar med att behöva rekrytera närmare 100 personer det närmsta året. För att öka kompetensen i branschen uppmuntrar Arla både anställda och externa att söka sig till Mejeriteknikerprogrammet. Arla-anställda som blir nominerade får lön under utbildningen.

Mejeri är en framtidsbransch. Det menar Arla som ser ett stort behov av att rekrytera fler anställda till majoriteten av sina mejerier under kommande år. Det största hindret för att rekrytera är att det är svårt att hitta kompetent arbetskraft.

För att möta rekryteringsbehovet och kompetensbristen har Arla och övriga branschen startat Mejeriteknikerprogrammet tillsammans med Lernia.

”Mejeri är en framtidsbransch med ny teknik och nya produkter och innovationer. Det kräver sin kompetens. Mejeriteknikerprogrammet är ett viktigt sätt för oss att utveckla våra befintliga medarbetare, samtidigt som vi vill rekrytera redan utbildade personer till våra mejerier. Därför tittar vi både internt och externt efter personer som kan gå utbildningen”, säger Maria Lund, utbildningsansvarig på Arla Sverige.

Mejeriteknikerprogrammet är på 1,5 år och består av 24 veckors praktik på ett mejeri samt utbildning på Arlas mejeri i Götene och Kold College i Odense, Danmark. Om praktiken genomförs vid något av Arlas 12 mejerier i Sverige står Arla för boende, resor och måltider under studietiden i Danmark. Anställda på Arla som blir nominerade får lön under utbildningstiden och boende i Götene betalt. Det är en investering för Arla och ett sätt att höja kompetensnivån på mejerierna.

Nytt för i år är att Arla har en parallell ansökningsprocess som erbjuder möjlighet till anställning samt att bli nominerad och få lön redan under utbildningen. Anmälan till Mejeriteknikerprogrammet är öppen fram till den 31 maj 2022.

Läs mer om Mejeriteknikerprogrammet här:

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623