Svenskar har störst vilja i Norden att göra hållbara matval

PUBLICERAD: 4 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Vad är svenskarna beredda att ändra på för att äta mer hållbart under 2022? Det har Nestlé tagit reda på i en nordisk undersökning. Jämfört med de nordiska grannarna finns det störst intresse i Sverige för att göra fler hållbara val vid matinköp.

Nästan hälften av alla svenskar (47 procent) upplever att de redan gör hållbara val i matbutiken och strax över hälften (53 procent) svarar att de tror att deras val kan bidra till en mer hållbar utveckling. Trots att svenskarna är de i Norden som redan anser sig göra hållbara val uppger över hälften (63 procent) att de vill göra fler hållbara val under 2022.

Bland de nordiska grannarna är siffrorna för samma frågor lägre:
• Upplever att de redan gör hållbara val: 37 procent
• Tror att deras val kan bidra till en hållbar utveckling: 42 procent
• Vill göra fler hållbara val: 48 procent.

Nestlé frågade också vad de nordiska konsumenterna är beredda att ändra på under 2022 för att bidra mer till en hållbar utveckling genom sina matinköp och matvanor. Här är topp 5 av hur svenskarna svarade:

1. Äta mer närodlat/närproducerat (64%)
2. Planera måltider för att minska matsvinn (37%)
3. Äta mer ekologiskt (35%)
4. Äta mer certifierat (Krav, Fairtrade, etc) (35%)
5. Äta mer växtbaserat (34%)

Det vanligaste valet när det gäller att välja hållbart i matbutiken är att titta på produktens ursprung (64 procent). Därefter kommer eventuell märkning, till exempel ekologiskt, Krav, Fairtrade (55 procent) och på en tredje plats hur produkten har framställts (32 procent).

Trots att många svenskar vill göra fler hållbara val i matbutiken uppger 1 av 4 att de saknar kunskap för att kunna äta mer hållbart och knappt en fjärdedel (24 procent) upplever att otydliga märkningar och innehållsförteckningar hindrar dem från att göra fler hållbara val. Största hindret för svenskar att göra hållbara val är dock priset, vilket 46 procent av de tillfrågade uppgav.

”Undersökningen visar att hållbarhet fortsatt står högt på agendan bland svenskarna. Det är härligt att se att det finns en stor vilja att vara med och påverka den hållbara utvecklingen genom valen i matbutiken. Tillsammans kan vi hjälpas åt att påverka utvecklingen”, säger Ulla Luhtasela, nordisk hållbarhetschef på Nestlé.

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Nestlé 15-24 november 2021. Den bygger på 4313 intervjuer i Norden, med ett representativt urval av allmänheten i åldern 18-79 å

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
image

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado