Vad är svenskarna beredda att ändra på för att äta mer hållbart under 2022? Det har Nestlé tagit reda på i en nordisk undersökning. Jämfört med de nordiska grannarna finns det störst intresse i Sverige för att göra fler hållbara val vid matinköp.
Nästan hälften av alla svenskar (47 procent) upplever att de redan gör hållbara val i matbutiken och strax över hälften (53 procent) svarar att de tror att deras val kan bidra till en mer hållbar utveckling. Trots att svenskarna är de i Norden som redan anser sig göra hållbara val uppger över hälften (63 procent) att de vill göra fler hållbara val under 2022.
Bland de nordiska grannarna är siffrorna för samma frågor lägre:
• Upplever att de redan gör hållbara val: 37 procent
• Tror att deras val kan bidra till en hållbar utveckling: 42 procent
• Vill göra fler hållbara val: 48 procent.
Nestlé frågade också vad de nordiska konsumenterna är beredda att ändra på under 2022 för att bidra mer till en hållbar utveckling genom sina matinköp och matvanor. Här är topp 5 av hur svenskarna svarade:
1. Äta mer närodlat/närproducerat (64%)
2. Planera måltider för att minska matsvinn (37%)
3. Äta mer ekologiskt (35%)
4. Äta mer certifierat (Krav, Fairtrade, etc) (35%)
5. Äta mer växtbaserat (34%)
Det vanligaste valet när det gäller att välja hållbart i matbutiken är att titta på produktens ursprung (64 procent). Därefter kommer eventuell märkning, till exempel ekologiskt, Krav, Fairtrade (55 procent) och på en tredje plats hur produkten har framställts (32 procent).
Trots att många svenskar vill göra fler hållbara val i matbutiken uppger 1 av 4 att de saknar kunskap för att kunna äta mer hållbart och knappt en fjärdedel (24 procent) upplever att otydliga märkningar och innehållsförteckningar hindrar dem från att göra fler hållbara val. Största hindret för svenskar att göra hållbara val är dock priset, vilket 46 procent av de tillfrågade uppgav.
”Undersökningen visar att hållbarhet fortsatt står högt på agendan bland svenskarna. Det är härligt att se att det finns en stor vilja att vara med och påverka den hållbara utvecklingen genom valen i matbutiken. Tillsammans kan vi hjälpas åt att påverka utvecklingen”, säger Ulla Luhtasela, nordisk hållbarhetschef på Nestlé.
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Nestlé 15-24 november 2021. Den bygger på 4313 intervjuer i Norden, med ett representativt urval av allmänheten i åldern 18-79 å