Bröd är en av de största matsvinnsbovarna i hemmen och även i matbutikerna. Genom att sälja ut och prissänka bröd med kort datum räddade Willys 100 ton bröd från soptunnan under 2021. Nu gör kedjan en ny offensiv för att minska mängden bröd som slängs genom att få fler kunder att upptäcka de svinnsmarta klippen i brödavdelningen.
Ungefär 15 procent av allt bröd som bakas i Sverige hamnar i soptunnan. En studie visar att brödsvinnet uppgår till 80 000 ton per år, vilket motsvarar 260 000 brödskivor i timmen eller 219 ton per dag. Genom att sälja ut dagsfärskt bröd på kvällen och prissänka bröd med kort datum minskade Willys sitt brödsvinn under 2021med över 100 ton.
Nu lanserar Willys ett nytt koncept för utförsäljning av bröd som bakas i butiken. Med ny inredning, gröna påsar och tydliga prissänkningsetiketter lyfts det butiksbakade brödet ut från den vanliga brödavdelningen och exponeras i tydliga, svinnsmarta hyllor. I testbutikerna har konceptet fallit väl ut och svinnet har minskat med i genomsnitt 20 procent. När konceptet nu rullas ut till alla Willys butiker finns det potential att minska svinnet med ytterligare cirka 140 ton under 2022.
Matsvinn har seglat upp som en allt viktigare hållbarhetsfråga. I en Sifo-undersökning från 2015 svarade 63 procent att de aktivt hade försökt minska sitt matsvinn. En motsvarande undersökning i januari 2021 visade att andelen hade ökat till 88 procent.
”Att så många köper det prissänkta brödet visar att matsvinn är en fråga som engagerar. Det är många som kan tänka sig att vara med och ta tillvara på mat som annars riskerar att slängas”, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.