Gainbridge investerar i Stacky’s – ny aktör inom växtbaserat

PUBLICERAD: 9 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Vid årsskiftet släpptes de första produkterna från Stacky’s, ett nytt varumärke på växtbaserad mat av svenska råvaror som inte imiterar kött. Nu går fonden Gainbridge in med en investering i bolaget som ska bidra till att etablera varumärket på den svenska marknaden.  

Stacky’s lanseras som ”smartare mat från Sverige, helt utan tillsatser och som inte försöker att imitera kött”. Efter en rad smakprovningar av produkten för potentiella kunder, investerare och samarbetspartners väljer nu fonden Gainbridge att investera i AgentVegan, bolaget som skapat Stacky’s. Investeringen är en del av en crowdfundingrunda som genomförs för att etablera Stacky’s som en utmanare inom växtbaserat på den svenska marknaden. Målet är att få in tio miljoner kronor.

Gainbridges fokus är att investera i värdeskapande idéer som bygger på innovation och skapar tillväxt.

”För oss är teamet bakom ett företag och att dessa har ett tydligt ”skin in the game” i form av ägande väldigt viktigt. AgentVegan drivs av ett sammansvetsat team av entreprenörer med relevant bakgrund och erfarenhet som framförallt kommer till nytta nu när bolaget står inför expansion och marknadspenetration. Vi gillar produkten som ligger rätt i tiden när fler diversifierar sin kost och minskar konsumtionen av animaliskt protein samtidigt som produkten är lättlagad, hälsosam, billigare än konkurrenter och inte behöver förvaras kyld eller fryst. Vi är ser fram emot att bli ägare i AgentVegan samt följa bolagets utveckling och dess team”, säger Cédric Jirsell, Portfolio Manager, Gainbridge Capital.

Stacky’s görs av kikärtsmjöl, matvete, svart böna, morot, gul lök, rapsolja och kryddpasta. Produkten släpptes vid årsskiftet och finns i smakerna Hot & Spicy, Smokey BBQ och Stacky’s Original. Lagret är för tillfället slutsålt och nya produkter beräknas komma in igen under februari.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar växtbaserad biff

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade biff i Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1