Gainbridge investerar i Stacky’s – ny aktör inom växtbaserat

PUBLICERAD: 9 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Vid årsskiftet släpptes de första produkterna från Stacky’s, ett nytt varumärke på växtbaserad mat av svenska råvaror som inte imiterar kött. Nu går fonden Gainbridge in med en investering i bolaget som ska bidra till att etablera varumärket på den svenska marknaden.  

Stacky’s lanseras som ”smartare mat från Sverige, helt utan tillsatser och som inte försöker att imitera kött”. Efter en rad smakprovningar av produkten för potentiella kunder, investerare och samarbetspartners väljer nu fonden Gainbridge att investera i AgentVegan, bolaget som skapat Stacky’s. Investeringen är en del av en crowdfundingrunda som genomförs för att etablera Stacky’s som en utmanare inom växtbaserat på den svenska marknaden. Målet är att få in tio miljoner kronor.

Gainbridges fokus är att investera i värdeskapande idéer som bygger på innovation och skapar tillväxt.

”För oss är teamet bakom ett företag och att dessa har ett tydligt ”skin in the game” i form av ägande väldigt viktigt. AgentVegan drivs av ett sammansvetsat team av entreprenörer med relevant bakgrund och erfarenhet som framförallt kommer till nytta nu när bolaget står inför expansion och marknadspenetration. Vi gillar produkten som ligger rätt i tiden när fler diversifierar sin kost och minskar konsumtionen av animaliskt protein samtidigt som produkten är lättlagad, hälsosam, billigare än konkurrenter och inte behöver förvaras kyld eller fryst. Vi är ser fram emot att bli ägare i AgentVegan samt följa bolagets utveckling och dess team”, säger Cédric Jirsell, Portfolio Manager, Gainbridge Capital.

Stacky’s görs av kikärtsmjöl, matvete, svart böna, morot, gul lök, rapsolja och kryddpasta. Produkten släpptes vid årsskiftet och finns i smakerna Hot & Spicy, Smokey BBQ och Stacky’s Original. Lagret är för tillfället slutsålt och nya produkter beräknas komma in igen under februari.

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår