Vid årsskiftet släpptes de första produkterna från Stacky’s, ett nytt varumärke på växtbaserad mat av svenska råvaror som inte imiterar kött. Nu går fonden Gainbridge in med en investering i bolaget som ska bidra till att etablera varumärket på den svenska marknaden.
Stacky’s lanseras som ”smartare mat från Sverige, helt utan tillsatser och som inte försöker att imitera kött”. Efter en rad smakprovningar av produkten för potentiella kunder, investerare och samarbetspartners väljer nu fonden Gainbridge att investera i AgentVegan, bolaget som skapat Stacky’s. Investeringen är en del av en crowdfundingrunda som genomförs för att etablera Stacky’s som en utmanare inom växtbaserat på den svenska marknaden. Målet är att få in tio miljoner kronor.
Gainbridges fokus är att investera i värdeskapande idéer som bygger på innovation och skapar tillväxt.
”För oss är teamet bakom ett företag och att dessa har ett tydligt ”skin in the game” i form av ägande väldigt viktigt. AgentVegan drivs av ett sammansvetsat team av entreprenörer med relevant bakgrund och erfarenhet som framförallt kommer till nytta nu när bolaget står inför expansion och marknadspenetration. Vi gillar produkten som ligger rätt i tiden när fler diversifierar sin kost och minskar konsumtionen av animaliskt protein samtidigt som produkten är lättlagad, hälsosam, billigare än konkurrenter och inte behöver förvaras kyld eller fryst. Vi är ser fram emot att bli ägare i AgentVegan samt följa bolagets utveckling och dess team”, säger Cédric Jirsell, Portfolio Manager, Gainbridge Capital.
Stacky’s görs av kikärtsmjöl, matvete, svart böna, morot, gul lök, rapsolja och kryddpasta. Produkten släpptes vid årsskiftet och finns i smakerna Hot & Spicy, Smokey BBQ och Stacky’s Original. Lagret är för tillfället slutsålt och nya produkter beräknas komma in igen under februari.