Inför julhelgen lanserade Espresso House CupTogether, en kampanj som samlade in pengar för att bekämpa ensamhet i samhället. För varje såld kopp bryggkaffe skänkte företaget 1 krona till Maskrosbarn och totalt doneras 986 501 kronor. Nu närmar sig Alla hjärtans dag – årets mest kärleksfulla dag – och Espresso House fortsätter sitt arbete mot ensamhet.
Med konceptet CupTogether uppmuntrar Espresso House människor att mötas över en kopp kaffe. Det är startskottet för kedjans långsiktiga engagemang för att bryta tabun och bekämpa ensamhet i samhället. Under julen 2022 började Espresso House samla in pengar till lokala organisationer som arbetar för att förebygga ensamhet.
”Vi är glada att CupTogether-kampanjen i våra kaffebarer kunde samla in en rejäl summa till Maskrosbarn. Deras arbete att stötta barn med en förälder som missbrukar, lider av psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld är oerhört viktigt,” säger Stina Möller, landschef, Espresso House Sverige.
Inför Alla hjärtans dag fortsätter Espresso House arbetet mot ensamhet. Det kommer att finnas skyltar i kaffebarerna som uppmanar besökare att ge varandra ett leende och delta i diskussionen om ensamhet i samhället.
”Alla hjärtans dag är traditionellt sett en dag för kärlekspar. För oss handlar det mer om kärlek i allmänhet. Att vara singel betyder inte att man är ensam, och även den som är i ett förhållande kan ibland känna sig ensam. Därför vill vi flytta fokus lite och bjuda in alla att prata om ensamhet. Den finns i många olika former i samhället, och med vårt långsiktiga engagemang CupTogether vill vi öka medvetenheten kring det”, säger Sinne Fiil Fredslund, Director Brand och Communication, Espresso House Group.