Espresso House donerar nästan 1 miljon kr till Maskrosbarn

PUBLICERAD: 4 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Inför julhelgen lanserade Espresso House CupTogether, en kampanj som samlade in pengar för att bekämpa ensamhet i samhället. För varje såld kopp bryggkaffe skänkte företaget 1 krona till Maskrosbarn och totalt doneras 986 501 kronor. Nu närmar sig Alla hjärtans dag – årets mest kärleksfulla dag – och Espresso House fortsätter sitt arbete mot ensamhet.

Med konceptet CupTogether uppmuntrar Espresso House människor att mötas över en kopp kaffe. Det är startskottet för kedjans långsiktiga engagemang för att bryta tabun och bekämpa ensamhet i samhället. Under julen 2022 började Espresso House samla in pengar till lokala organisationer som arbetar för att förebygga ensamhet.

”Vi är glada att CupTogether-kampanjen i våra kaffebarer kunde samla in en rejäl summa till Maskrosbarn. Deras arbete att stötta barn med en förälder som missbrukar, lider av psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld är oerhört viktigt,” säger Stina Möller, landschef, Espresso House Sverige.

Inför Alla hjärtans dag fortsätter Espresso House arbetet mot ensamhet. Det kommer att finnas skyltar i kaffebarerna som uppmanar besökare att ge varandra ett leende och delta i diskussionen om ensamhet i samhället.

”Alla hjärtans dag är traditionellt sett en dag för kärlekspar. För oss handlar det mer om kärlek i allmänhet. Att vara singel betyder inte att man är ensam, och även den som är i ett förhållande kan ibland känna sig ensam. Därför vill vi flytta fokus lite och bjuda in alla att prata om ensamhet. Den finns i många olika former i samhället, och med vårt långsiktiga engagemang CupTogether vill vi öka medvetenheten kring det”, säger Sinne Fiil Fredslund, Director Brand och Communication, Espresso House Group.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48