Ny digital lärplattform ska ge fler slaktare och styckare

PUBLICERAD: 1 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Bo Wallteg

Kött och Charkföretagen (KCF) lanserar den digitala lärplattformen Kött & Charkakademin för att möta bristen på slaktare och styckare i Sverige och behovet av kvalitetssäkrad utbildning.

Lärplattformen lanseras den 1 februari och vänder sig till redan anställda som vill bredda sin kompetens, personer som karriärväxlar inom Komvux och arbetslösa i Arbetsförmedlingens rekryteringsutbildning.

”Allt fler utbildningar inom slakt, styckning och chark har försvunnit de senaste 20 åren, samtidigt är behovet av utbildningar mycket stort då branschen är i skriande behov av personal. Vi är väldigt glada över att nu kunna lansera en kvalitetssäkrad utbildning där experter i branschen har spelat en viktig roll i framtagandet”, säger Magnus Därth, VD för Kött och Charkföretagen.

Inom Kött & Charkakademin erbjuds tre olika utbildningar: slakt, styckning och charkuteritillverkning. Utbildningarna är tillgängliga över hela landet, både i dator och mobil. Utbildningarna innehåller både praktiska och teoretiska delar och det finns möjlighet för en handledare att stötta deltagaren i alla moment. Efter avslutad utbildning får deltagaren ett utbildningsbevis.

”Genom att använda Kött & Charkakademin kommer företagen att kunna stärka yrkesstoltheten hos sina anställda och nå en ökad konkurrenskraft”, säger Magnus Därth.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623