Ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln backade under helåret 2021 med 5,4 procent jämfört med 2020. Jämför man istället försäljningen 2021 med 2019 stannade nedgången vid 0,6 procent. Det visar Svenskt Ekoindex Kvartal 4/2021 från Ekologiska Lantbrukarna. Över en femårsperiod har ekoförsäljningen ökat i värde med 13,5 procent.
Vid en jämförelse mellan 2021 och 2020 minskade försäljningen av ekologiskt med 5,4 procent i försäljningsvärde eller med drygt 1,1 miljarder kronor i pengar räknat.
”Att ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln backar vid en jämförelse mellan 2021 och 2020 beror delvis på en pandemirekyl. Det är dock oroande att försäljningen av ekologiskt även minskar med 0,6 procent vid en jämförelse med 2019. Vad vi kan se i andra undersökningar har det inte med ett minskat konsumentintresse att göra. Tvärtom vill allt fler konsumenter göra hållbara val och köpa produkter som bidrar till god djurvälfärd, ökad biologisk mångfald och ett bättre klimat”, säger Gunilla Östangård, marknadsutvecklare på Ekologiska Lantbrukarna.
Enligt Ekologiska Lantbrukarnas studier, som bland annat bygger på GfKs konsumentpanel, tyder mycket på att konsumenter ofta saknar ekologiska alternativ, exempelvis inom växande och prisstarka produktsegment som ost, glass och specialprodukter. Eko kombineras sällan med andra premiumvärden, förpackningsstorlekar, smaker och fetthalter som konsumenterna efterfrågar.
”Vi kan också konstatera att kampanjerna för ekologiskt minskat från handelns sida. Samtidigt som vi ser vi hur försäljningen av eko ökar när vi aktiverar ekologiska produkter i butik. Under hösten drev vi till exempel kampanjen “Känn Lugnet – Handla ekologiskt” tillsammans med samtliga kedjor i dagligvaruhandeln. I de butiker där kampanjen aktiverades ökade försäljningen av ekologisk ost med tresiffriga tal”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.
Se hela rapporten här