Hämtskåp för mat flyttar till knutpunkter ute på stan

PUBLICERAD: 11 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


E-handeln med dagligvaror har vuxit explosionsartat under pandemin, framför allt olika former av hämta-lösningar. StrongPoint, som levererar tempererade hämtskåp för mat till dagligvaruhandeln, får nu förfrågningar från nya kundgrupper, som fastighetsbolag, logistikföretag och kommuner.

I takt med att e-handeln mognar har nya behov och förväntningar från konsument vuxit fram, inte minst gällande flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. Nu börjar marknaden komma ikapp. Hittills har hämtskåp för mat framför allt placerats i anslutning till dagligvarubutiker, men nu ser StrongPoint en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper.

”Det är intressant att se hur marknaden nu svarar an på de önskemål som konsumenterna har på flexibilitet, något som vi på StrongPoint har flaggat för en tid. Det är tydligt att man nu är redo att satsa på att möta efterfrågan på att hämta sina leveranser ute på stan eller i anslutning till exempel till fastigheter, infartsparkeringar och andra knutpunkter. I Sverige ser vi nu en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper som fastighetsbolag, bensinbolag, logistikdistributörer, men även enskilda kommuner har klivit fram. Våra hämtskåp är optimerade för sådana lösningar, så vi ser naturligtvis väldigt positivt på den här utvecklingen både för egen del, men också för konsumenterna”, säger Jacob Tveraabak, CEO på StrongPoint.

En av StrongPoints nya kunder i Sverige är last mile-aktören Gordon Delivery, som tillsammans med Coop testar att ställa ut hämtskåp i anslutning till shopping- och bostadskomplex i centrala Stockholm.

”För oss på Gordon Delivery är det här ett nästa steg i att utveckla och komplettera vår tjänst som distributör av matleveranser. Med skåpen kan vi leverera maten på platser där kunden ändå passerar. Vi testar nu på två platser i Stockholm men är öppna för att utveckla konceptet på fler platser framöver”, säger Ali Ghoce, VD och medgrundare på Gordon Delivery.

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx