Hämtskåp för mat flyttar till knutpunkter ute på stan

PUBLICERAD: 11 januari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


E-handeln med dagligvaror har vuxit explosionsartat under pandemin, framför allt olika former av hämta-lösningar. StrongPoint, som levererar tempererade hämtskåp för mat till dagligvaruhandeln, får nu förfrågningar från nya kundgrupper, som fastighetsbolag, logistikföretag och kommuner.

I takt med att e-handeln mognar har nya behov och förväntningar från konsument vuxit fram, inte minst gällande flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. Nu börjar marknaden komma ikapp. Hittills har hämtskåp för mat framför allt placerats i anslutning till dagligvarubutiker, men nu ser StrongPoint en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper.

”Det är intressant att se hur marknaden nu svarar an på de önskemål som konsumenterna har på flexibilitet, något som vi på StrongPoint har flaggat för en tid. Det är tydligt att man nu är redo att satsa på att möta efterfrågan på att hämta sina leveranser ute på stan eller i anslutning till exempel till fastigheter, infartsparkeringar och andra knutpunkter. I Sverige ser vi nu en ökad efterfrågan från helt nya kundgrupper som fastighetsbolag, bensinbolag, logistikdistributörer, men även enskilda kommuner har klivit fram. Våra hämtskåp är optimerade för sådana lösningar, så vi ser naturligtvis väldigt positivt på den här utvecklingen både för egen del, men också för konsumenterna”, säger Jacob Tveraabak, CEO på StrongPoint.

En av StrongPoints nya kunder i Sverige är last mile-aktören Gordon Delivery, som tillsammans med Coop testar att ställa ut hämtskåp i anslutning till shopping- och bostadskomplex i centrala Stockholm.

”För oss på Gordon Delivery är det här ett nästa steg i att utveckla och komplettera vår tjänst som distributör av matleveranser. Med skåpen kan vi leverera maten på platser där kunden ändå passerar. Vi testar nu på två platser i Stockholm men är öppna för att utveckla konceptet på fler platser framöver”, säger Ali Ghoce, VD och medgrundare på Gordon Delivery.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ica minskar utsläppen från sina sjötransporter med 80 procent

Ica Sverige har slutit avtal om transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”.
emma lindström

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien.
paulig

Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

Kött- och Charkuteriföretagen utökar organisationen med en hållbarhetsansvarig och en kommunikationsansvarig.
kött o chark