Årets livsmedel: Vegetariska alternativ till kött

PUBLICERAD: 16 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1 500 svenskar vilket som är årets trendigaste livsmedel. Pandemiåret 2020 vann den trygga potatisen, men 2021 är det innovativa vegetariska alternativ till kött som toppar listan.

2020 var Sverige fortfarande mitt i pandemin, något som speglades tydligt i ett uppsving för trygg, välbekant mat, som potatis. Nu ökar intresset igen för mer innovativa produkter och inte minst för vegetariska alternativ till kött, såsom formbar färs, Oumph!, tofu, tempeh och quorn.

”Vegetariska alternativ till kött är en oerhört spännande produktkategori. Svenska producenter som Atria, Findus, Food for Progress, Nestlé/Hälsans kök, Orkla Foods Sverige/Anamma och VegMe driver utvecklingen av vegetariska alternativ på ett sätt som hade varit svårt att förutse bara några år sedan. Och de har god hjälp av att svenskarna är ett nyfiket folk som gärna utmanar sig själva när det gäller mat och dryck”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Det ökade utbudet av vegetariska alternativ till kött har även lett till att flera svenska köttproducenter tar fram nya produkter med ett högre vegetariskt innehåll.

”Om potatisen var en trygg livboj i ett stormigt 2020 så är vegetariska alternativ till kött en elektrisk surfbräda i ett framåtblickande 2021. Men livsmedelstrender är inget nollsummespel. Bara för att det kommer en ny produkt betyder inte det att en annan produkt försvinner. Det är inte antingen-eller utan både-och, och det vinner alla på. Som konsument vill man kunna vara både stockkonservativ och cutting edge, och i det breda utbudet av svenska högkvalitativa livsmedel finns alla möjligheter”, säger Jimmy Sandell.

Webbundersökningen genomfördes inom ramen för Inizio-panelen som speglar svenska folket. Mätperiod: 9-15 november. Antal intervjuer: 1 473 personer, 18 år och äldre.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden