Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat 1 500 svenskar vilket som är årets trendigaste livsmedel. Pandemiåret 2020 vann den trygga potatisen, men 2021 är det innovativa vegetariska alternativ till kött som toppar listan.
2020 var Sverige fortfarande mitt i pandemin, något som speglades tydligt i ett uppsving för trygg, välbekant mat, som potatis. Nu ökar intresset igen för mer innovativa produkter och inte minst för vegetariska alternativ till kött, såsom formbar färs, Oumph!, tofu, tempeh och quorn.
”Vegetariska alternativ till kött är en oerhört spännande produktkategori. Svenska producenter som Atria, Findus, Food for Progress, Nestlé/Hälsans kök, Orkla Foods Sverige/Anamma och VegMe driver utvecklingen av vegetariska alternativ på ett sätt som hade varit svårt att förutse bara några år sedan. Och de har god hjälp av att svenskarna är ett nyfiket folk som gärna utmanar sig själva när det gäller mat och dryck”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Det ökade utbudet av vegetariska alternativ till kött har även lett till att flera svenska köttproducenter tar fram nya produkter med ett högre vegetariskt innehåll.
”Om potatisen var en trygg livboj i ett stormigt 2020 så är vegetariska alternativ till kött en elektrisk surfbräda i ett framåtblickande 2021. Men livsmedelstrender är inget nollsummespel. Bara för att det kommer en ny produkt betyder inte det att en annan produkt försvinner. Det är inte antingen-eller utan både-och, och det vinner alla på. Som konsument vill man kunna vara både stockkonservativ och cutting edge, och i det breda utbudet av svenska högkvalitativa livsmedel finns alla möjligheter”, säger Jimmy Sandell.
Webbundersökningen genomfördes inom ramen för Inizio-panelen som speglar svenska folket. Mätperiod: 9-15 november. Antal intervjuer: 1 473 personer, 18 år och äldre.