Lidl startar samarbete med Too Good To Go

PUBLICERAD: 15 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet med 50 procent till och med år 2025. För att accelerera arbetet inleds ett test tillsammans med Too Good To Go, som verkar för att minska matsvinnet. Genom Too Good To Go-appen har konsumenterna nu möjlighet att rädda osåld mat i Lidl-butikerna till en tredjedel av priset.

Lidls kunder erbjuds redan idag att köpa frukt och grönt med exempelvis stötmärken eller skönhetsfläckar samt gårdagens bröd till ett kraftigt reducerat pris. Samarbetet med Too Good To Go ska bidra till ett ytterligare minskat matsvinn.

”Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet”, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

I ett första steg kommer kunderna i ett tjugotal av Lidls Stockholms-butiker att kunna köpa frukt- och gröntkassar genom appen Too Good To Go.

”Vi är väldigt glada över samarbetet med Too Good To Go. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och detta blir ytterligare ett steg för att minska svinnet i butik. Utöver den mat som prissänks i butik har vi i dagsläget donationssamarbeten i mer än hälften av våra butiker. Det är en andel som hela tiden ökar”, säger Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.

Too Good To Go startades i Danmark 2016 och finns idag på 17 marknader. Via appen kan användarna köpa mat och måltider, som annars skulle slängas, till reducerade priser från restauranger, butiker och caféer.

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår