Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet med 50 procent till och med år 2025. För att accelerera arbetet inleds ett test tillsammans med Too Good To Go, som verkar för att minska matsvinnet. Genom Too Good To Go-appen har konsumenterna nu möjlighet att rädda osåld mat i Lidl-butikerna till en tredjedel av priset.
Lidls kunder erbjuds redan idag att köpa frukt och grönt med exempelvis stötmärken eller skönhetsfläckar samt gårdagens bröd till ett kraftigt reducerat pris. Samarbetet med Too Good To Go ska bidra till ett ytterligare minskat matsvinn.
”Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet”, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.
I ett första steg kommer kunderna i ett tjugotal av Lidls Stockholms-butiker att kunna köpa frukt- och gröntkassar genom appen Too Good To Go.
”Vi är väldigt glada över samarbetet med Too Good To Go. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och detta blir ytterligare ett steg för att minska svinnet i butik. Utöver den mat som prissänks i butik har vi i dagsläget donationssamarbeten i mer än hälften av våra butiker. Det är en andel som hela tiden ökar”, säger Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
Too Good To Go startades i Danmark 2016 och finns idag på 17 marknader. Via appen kan användarna köpa mat och måltider, som annars skulle slängas, till reducerade priser från restauranger, butiker och caféer.