Axfood går in som näst största delägare i Mathem

PUBLICERAD: 14 december 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Axfood ingår ett strategiskt samarbete med Mathem och blir ny delägare i bolaget genom att Axfood avyttrar Mat.se mot betalning i aktier i Mathem. Samtidigt ingår Mathem ett långsiktigt leverans- och samarbetsavtal med Axfoods inköp- och logistikbolag Dagab.

Som en del i ett strategiskt partnerskap har Axfood ingått avtal om att avyttra verksamheten i sin e-handelsaktör Mat.se till Mathem mot betalning i nyemitterade aktier i Mathem. Axfoods bolag Dagab Inköp och Logistik AB har samtidigt tecknat ett sjuårigt leverans- och samarbetsavtal med Mathem som inkluderar samarbete kring inköp, sortiment och logistik.

”Tillsammans med Mathem skapar vi nu ett starkare och bättre renodlat e-handelserbjudande för Mathems och Mat.ses kunder. Det långsiktiga leverans- och samarbetsavtal som Dagab och Mathem ingår bidrar ytterligare till att stärka erbjudandet mot konsument”, säger Klas Balkow, VD och koncernchef för Axfood.

Mathems VD Johan Lagercrantz beskriver kombinationen av Mat.se och Mathem som ”en riktig tungviktare på marknaden för e-handel av dagligvaror med hemleverans”:

”Sammangåendet med Mat.se, som har en så väletablerad tjänst och spännande produkt, innebär många fina synergier, som kommer att resultera i ett spännande och starkt gemensamt kunderbjudande som alla vinner på. Kunderbjudandet spetsas även till ytterligare tack vare partnerskapet med Dagab kring inköp och logistik. Jag ser fram emot ett tätt och givande samarbete med Axfood framöver.”

Köpeskillingen på kassa- och skuldfri basis uppgår till 688 miljoner kronor. Värderingen av Mat.se är i linje med värderingen av Mathem och innebär en multipel om 1,5 gånger bolagets omsättning under de senaste tolv månaderna per den 30 september 2021.

”Vi välkomnar Axfood som ägare och partner i Mathem. Axfoods ledande position och kunnande inom bra och hållbar mat kommer att ytterligare stärka Mathems kunderbjudande och vi ser fram emot att tillsammans fortsätta att stödja Mathem på deras spännande tillväxtresa”, säger Georgi Ganev, VD för Kinnevik, som är Mathems största ägare.

Genom affären kommer Axfoods ägarandel i Mathem att uppgå till 16,5 procent, vilket efter transaktionens genomförande gör Axfood till Mathems näst största ägare. Axfood kommer att vara representerat i Mathems styrelse med en ledamot. Axfood har åtagit sig att delta med upp till cirka 80 miljoner kronor i en eventuell finansieringsrunda under 2022 och har därefter likt övriga aktieägare i Mathem företrädesrätt att teckna sin pro rata-andel i ytterligare framtida finansieringsrundor.

Transaktionens genomförande är villkorad av godkännande från Konkurrensverket, vilket väntas under första kvartalet 2022.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker