Vasslesorbet från Ostmakeriet på Rindö vann Ät!Stockholm

PUBLICERAD: 24 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Anna Kälvebrand och Elin Lindqvist, Ostmakeriet på Rindö, tillsammans med moderatorn Lisa Lemke, Gustav Hemming, tillväxt, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd samt Fredrik Eriksson, kulinarisk profil för Ät!Stockholm 2021. Foto: Ät!Stockholm

Ostmakeriet på Rindö AB tog hem segern i årets upplaga av Ät!Stockholm, som är en tävling för nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror utvecklade och producerade i Stockholms län.

Ät!Stockholm arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och Projekt MatLust. När årets upplaga av tävlingen avgjordes i Södertälje den 23 november stod Vasslesorbet från Ostmakeriet på Rindö som segrare.Ostmakeriet på Rindö ystar ett tiotal ostar, som resulterar i stora mängder vassle. För att ta vara på biprodukten från osttillverkningen har företaget utvecklat en Vasslesorbet, som övertygade juryn.

Juryns motivering:
”Här får en underutnyttjad råvara nytt liv och ett älskat livsmedel en rejäl uppfräschning. Med goda samarbeten och nyskapande gastronomi visar producenterna vägen mot framtidens mat. Ett recept för andra att skapa sina varianter av och med potential att slå stort. En läskande innovation med härlig textur som ger mersmak!”

På andra plats kom Temp:ish Your Style Naturell Helbit från Green Kitchen Roslagen AB, en ekologisk, sojafri och glutenfri proteinkälla av svenskodlade, Krav-märkta och fermenterade matlupinbönor.

Juryns motivering:
”God smörig doft och bra tuggmotstånd gör att den här produkten sticker ut mot konkurrenterna – juryns smaklökar hurrade! Att den dessutom har bra näringsprofil och är baserad på svenska baljväxter gör detta till en het kandidat i proteinskiftet. Extra plus för en kvävefixerande blommande gröda i växtföljden.”

Tredje pris gick till Fryspizza från Varma Sverige, som driver en vegetarisk och ekologisk restaurang i Järna. När gästerna uteblev under pandemin togs en ny produkt fram för att ta vara på maten – en fryspizza med ingredienser från restaurangens buffé. Varma Sverige vann även Publikens Pris med 30 procent av rösterna i en digital omröstning.

Juryns motivering:
”Storsäljande skräpmat får ny kostym! En svensk tolkning av en klassiker med stor marknadspotential som med sin innovativa topping kan stötta lokala marknader. Det här är företaget med stort hjärta som genom sitt arbete bidrar till mer inkludering, ett hållbarare samhälle och nu även betydligt godare snabbmat.”

Övriga produkter som deltog i tävlingen: Roslagssenap (Vitsjökrokens gård), Real Elderflower (Törst), Fermenterad Argentisk Chorizo (Frankly Foods), Icha Kombucha (Icha), Frysta måltider på räddade råvaror (Sopköket), Vildsvinskorv (The Hairy Pig), Blåbärstryshot (Norrtelje Musteri), Piadina (Stoccolma) samt KorvHen (Grannköket Korv & Sånt)

Vinnarna utsågs av tre jurygrupper med ordförandena Jacob Holmström, krögare på Gastrologik, Sara Maxence, Innovation Manager på ICA Sverige samt Anna Henning Moberg, ansvarig för projektutveckling och testköksverksamhet på Torsåker gård/Axfoundation

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.