Filmen ”Eat a Swede” lyfter hållbar svensk matproduktion

PUBLICERAD: 18 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

I filmen ”Eat a Swede” medverkar bland andra skådespelaren Alexander Skarsgård. Foto: Livsmedelsföretagen

Enligt Livsmedelsföretagen är det fullt möjligt att producera högkvalitativ mat till 10 miljarder människor på ett hållbart sätt. Om svenska livsmedelsproducenter får rätt förutsättningar kan de visa resten av världen vägen till hållbar produktion. Därför lanserar Livsmedelsföretagen den globala kampanjen ”Eat a Swede”.

År 2050 beräknar FN att världens befolkning kommer uppgå till 10 miljarder, det vill säga två miljarder fler än idag.

”Hur kan vi producera mat till 2000 miljoner fler och samtidigt minska klimat- och miljöpåverkan till så nära noll som möjligt? Den svenska livsmedelsindustrin har inte alla svaren men vi tror att vi har några av dem. Våra företag är världsledande när det gäller hållbarhet och mycket av det vi har gjort för att komma så här långt kan kopieras av andra. Men takten i omställningen till hållbar produktion måste öka och för att det ska hända behöver industrin rätt förutsättningar, både politiskt och ekonomiskt. Får vi det kan Sverige bli världens första land med en helt hållbar produktion av livsmedel”, säger Lars Appelqvist, styrelseordförande i Livsmedelsföretagen.

För att öka intresset kring frågan om hållbar livsmedelsproduktion har Livsmedelsföretagen spelat in en film med titeln ”Eat a Swede”, som lanserades 18 november. Tittaren får följa Erik Karlsson, en forskare och entreprenör som drivs av en vision om att producera och sälja kött framodlat på celler från svenskar. I en av filmens scener försöker Erik övertyga Alexander Skarsgård, en av Sveriges mest kända skådespelare, att donera celler för odling.

”Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Men vi tror att de flesta förstår att vi gör det här med glimten i ögat och med ett gott syfte. Vi vill att fler, i synnerhet unga människor, upptäcker hur spännande och viktigt det är att arbeta med livsmedel så att vi kan lösa den här utmaningen ännu fortare. Vi hoppas också att ”Eat a Swede” kan bli startskottet för en diskussion om hur vi med gemensamma krafter kan förverkliga omställningen till hållbar produktion”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen vill lyfta fyra åtgärder som behövs för att påskynda den svenska omställningen till hållbar livsmedelsproduktion:

• Öka lönsamheten för lantbrukare och livsmedelsproducenter
• Satsa på livsmedelsforskning och innovation
• Öka tillgången till kompetent personal
• Trygga elförsörjningen i hela landet

”Det här är stora åtgärder som kommer kräva mycket resurser, planering och samarbete. Därför föreslår vi även att regeringen tillsätter en dedikerad livsmedelsminister som kan ta ett helhetsgrepp och driva de här frågorna med kraft. Den svenska livsmedelsförsörjningen är alldeles för viktig för att inte ha en egen minister på heltid. Under 1900-talet gjorde livsmedelsindustrin bra, säker mat tillgänglig för miljarder människor. 2000-talets utmaning blir att göra produktionen hållbar. Lyckas vi med detta i Sverige kan vi visa vägen för resten av världen”, säger Björn Hellman, VD i Livsmedelsföretagen.

Filmen ”Eat a Swede” kan ses här

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx