WWF Köttguiden: Låg andel kött med grönt ljus i butik

PUBLICERAD: 17 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: WWF

WWF:s uppdaterade Köttguide innehåller flera nyheter. Klimatkriteriet har skärpts och kriterierna för djurvälfärd för kyckling har uppdaterats.

Klimatkriteriet har skärpts från 4 till 3 kilo koldioxidekvivalenter per kilo produkt, vilket innebär att endast vegoproteiner, ägg och klimatcertifierad kyckling från Svenskt Sigill nu får grönt ljus när det gäller klimatpåverkan. Svensk hårdost går från grönt till gult ljus. Som livsmedelsnyheter.se tidigare har rapporterat får all svensk kyckling, med undantag för den Krav-märkta, rött ljus i WWF:s uppdaterade Köttguide, vilket både beror på det skärpta klimatkriteriet och på att kriterierna för djurvälfärd för kyckling har uppdaterats,.

En annan nyhet i WWF Köttguiden 2021 är att konventionellt svenskt nötkött delas upp i två kategorier: kött från djur som går ute och kött från djur som står inne på stall. En fjärdedel av allt nötkött som säljs i butik kommer från djur som inte har gått ute och betat

En marknadsundersökning av U&We visar att bara 1 till 3 procent av allt kött i svenska mataffärer får grönt ljus i Köttguiden. Andelen kött med grönt ljus är störst för nötköttet. En studie från WWF visar att en majoritet av de svenska konsumenterna tycker att det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiker och att den maten är dyr.

”Detta måste det bli ändring på. Inte bara livsmedelskedjor utan även fler svenska restauranger bör erbjuda kött med grönt ljus. På så vis kan man äta mindre men bättre kött. Samtidigt är det positivt att utbudet av vegoprotein ökar i butikerna. Alla behöver ju inte äta enbart vegetariskt, men många behöver äta betydligt mer vego i vardagen”, säger Anna Richert, senior matexpert på WWF.

Hon berättar att en stor mängd nötkött som produceras ekologiskt och på naturbetesmarker inte säljs miljömärkt i butik. Konsumenten får därför inte information om det mervärdet.

”Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbeteskött i butikerna och vill att handeln agerar kraftfullt. Men det är också viktigt att fler producenter märker sina produkter som Svenskt Sigill Naturbeteskött och att handeln gör satsningar för att öka utbudet. Det skulle hjälpa konsumenterna att göra bra val i butik och bidra till minskad förlust av biologisk mångfald.”

Nytt för i år är också att WWF har samlat sina konsumentguider Köttguiden, Vegoguiden och Fiskguiden i en gemensam matapp, Matguiden, som ska göra det lättare för användarna att hitta information på ett och samma ställe. Matguiden kan laddas ner på Google Play och Appstore.

Det övergripande målet med WWF Köttguiden är att bidra till hållbara matvanor och en matkonsumtion inom planetens gränser. Guiden granskar produkterna utifrån fem kriterier: biologisk mångfald, klimat, kemiska bekämpningsmedel, djurvälfärd och antibiotika. Köttguiden togs initialt fram av Sveriges Lantbruksuniversitet SLU och ingår nu i det EU-finansierade projektet Eat4Change.

Bedömningarna görs enligt trafikljusmodellen:
Grönt= Ät ibland. Exempel: Krav-märkt kyckling, Svenskt Sigill Naturbeteskött, Svenskt Sigill klimatcertifierad hårdost och svensk konventionell grillost/eldost.
Gult=Var försiktig. Utmaningar finns inom miljö och/eller djurens välfärd. Exempel: svensk konventionell hårdost, Svenskt Sigill klimatcertifierad kyckling, EU-ekologisk kyckling.
Rött=Varning. Det finns risk för mycket hög påverkan på planeten – undvik eller ställ högre krav på varor i denna kategori. Exempel: Svensk kyckling, sydamerikanskt nötkött, haloumi.

Läs mer om WWF Köttguiden 2021 här

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.