Två av tre svenskar försöker handla klimatsmart mat

PUBLICERAD: 9 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


En majoritet av svenska folket gör medvetna klimatsmarta val när de handlar mat, enligt en färsk undersökning från Sifo/Mathem. Att äta mer närodlat och säsongsbetonat är vad flest är beredda att göra för att minska miljöbelastningen. Samtidigt önskar många enklare förklaringar eller märkningar som visar vad som faktiskt är en klimatsmart produkt.

En ny Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Mathem, visar att drygt två av tre (68%) medvetet väljer klimatsmarta varor när de handlar och lagar mat. Undersökningen visar också att det är fler kvinnor (74%) än män (62%) som väljer miljövänliga produkter.

Så vad är man villig att förändra för att minska sin klimatpåverkan i framtiden? Att äta mer närodlad mat är vad flest (71%) är beredda att börja eller fortsätta göra även i framtiden. Därtill uppger drygt hälften att de kan tänka sig att äta mer säsongsbaserat och nästan lika många säger att de kan försöka undvika mat som de vet har en stor belastning på miljön.

På frågan vad som skulle få befolkningen att handla mer klimatsmart svarar hälften att de vill se enklare förklaringar och märkningar på vilka matvaror som är klimatsmarta. Nästan lika många menar att de behöver större kunskap kring vad klimatsmart innebär och drygt var tredje uppger att de vill se ett bredare utbud av miljövänliga varor.

”De flesta vill idag göra vad de kan för att minska sin miljöpåverkan, men det är vi i dagligvaruhandeln som måste driva på utvecklingen. För oss på Mathem handlar det både om att underlätta och inspirera kunderna till att göra hållbara val och om att prioritera att erbjuda ett hållbart sortiment. Men utöver detta behöver fokus för hela branschen självklart även ligga på att minska livsmedelssvinnet och minska utsläppen. Det är så vi tillsammans verkligen kan göra skillnad”, säger Julia Lindberg, inköps- och sortimentsdirektör på Mathem.

Från undersökningen:

• 68% tänker aktivt på att handla/laga mat med så liten klimatpåverkan som möjligt

Vad kan du tänka dig att göra/fortsätta göra för att minska klimatpåverkan i framtiden?

• Äta mer närodlad mat: 71%
• Äta mer säsongsbetonad mat: 55%
• Undvika varor jag vet belastar miljön: 50%
• Äta mer ekologisk/miljömärkt mat: 47%
• Äta mindre kött: 45%
• Äta mer växtbaserad mat: 42%
• Dricka mer växtbaserad dryck:14%

Vad skulle få dig att handla/laga mer klimatsmart?”

• Enklare förklaringar/märkningar till vad som är klimatsmart: 49%
• Större kunskap om vad som är klimatsmart: 43%
• Större utbud av klimatsmarta varor: 36%
• Mer inspiration kring klimatsmart mat från min butik: 31%

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 9-12 september 2021. Totalt intervjuades 1181 personer i åldern 18-65 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor