Stor potential för svenska ekoäpplen i butik

PUBLICERAD: 3 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Dagligvaruhandeln har tappat stora delar av försäljningen av svensk ekologisk frukt och grönt, visar en ny marknadsrapport. Trots konsumenternas ökade intresse för lokalt och närproducerat har butikskedjorna inte lyckats göra affärer på svenska, ekologiska frukter och grönsaker.

Konsumentundersökningar visar att det finns ett stort intresse för svenska, ekologiska frukter och grönsaker. Trots det är utbudet dåligt i butik och många konsumenter vittnar om svårigheten att köpa produkter som både är svenska och ekologiska.

För att få en fördjupad kunskap om marknaden för ekologisk frukt och grönt har Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Föreningen Sörmlandsäpplen tagit initiativ till rapporten ”Marknaden för ekologisk frukt och grönt i Sverige”. Rapporten kombinerar marknadsstatistik och konsumentundersökningar med kvalitativa djupintervjuer med nyckelaktörer. Den råvara som rapporten tar som exempel är svenska ekologiska äpplen.

Rapporten visar att försäljningen av importerade ekologiska äpplen rullar på med en stabil efterfrågan – samtidigt som försäljningen av svenska ekologiska äpplen minskar. Med tanke på konsumenternas stora intresse för svenskt och lokalproducerat menar rapportförfattarna att det borde finnas en potential för dagligvaruhandeln att bredda utbudet och öka försäljningen av svenska ekoäpplen.

Att försäljningen av svenska ekoäpplen minskar verkar bero på att den svenska produktionen är för liten – och för stor – på samma gång. Rapportförfattarna tolkar situationen så som att handeln – för att kunna göra lönsamma kampanjer – kräver större volymer än vad odlarna kan leverera. Samtidigt ligger i nuläget 400 ton svenska ekologiska äpplen osålda i lager, eftersom handeln importerar ekologiska äpplen istället.

”Vi har haft ett jättebra år med hög produktion och hög kvalitet vilket gör att vi har gott om förstklassiga ekologiska Krav-äpplen i lager. Jag uppmanar verkligen alla konsumenter att prata med sin lokala handlare – om de inte hittar svenska ekoäpplen i butik – för nu finns det verkligen ett bra utbud”, säger Per Odén som driver en Krav-certifierad äppelodling utanför Kivik.

Sammantaget visar rapporten att dagligvaruhandeln missar affärsmöjligheter när det gäller svenska ekologiska frukter och grönsaker. Rapportförfattarna menar att handel och producenter tillsammans kan öka försäljningen, genom att profilera producenterna mer och låta odlarna synas på förpackningar och i annan marknadsföring i butik.

Rapporten visar också att offentlig sektor är en mycket viktig aktör för svenska ekologiska producenter. Men även inom offentlig sektor finns en upplevd brist på råvaror, samtidigt som svenska ekologiska producenter inte kan öka sin produktion om inte prisbilden blir bättre.

”Det är tydligt att politikerna måste ta ansvar och sätta tydliga mål för svensk ekologisk mat i offentliga kök. Vi tror på långsiktiga avtal och samarbeten så att produktionen kan öka i en stabil takt utan att producenten får sämre betalt”, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Rapporten ”Marknaden för ekologisk frukt och grönt i Sverige” kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Sämre lönsamhet trots högre matpriser

Prisökningarna på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna, visar en ny analys från SCB.
Carl Eckerdal_Chefekonom_Livsmedelsforetagen_Kostnadskris_EMV

Kravs nya produktpris: Go Organic Award

Krav lanserar priset Go Organic Award, som går till en produkt som inspirerar konsumenter till att köpa mer ekologiska varor.
Go Organic Award Web_PrM 1000x500

Xoma avbryter listningen

Algföretaget Xoma avbryter listningsprocessen på Spotlight Stock Market AB.
983f65487ecc62ad_org

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga