Dagligvaruhandeln har tappat stora delar av försäljningen av svensk ekologisk frukt och grönt, visar en ny marknadsrapport. Trots konsumenternas ökade intresse för lokalt och närproducerat har butikskedjorna inte lyckats göra affärer på svenska, ekologiska frukter och grönsaker.
Konsumentundersökningar visar att det finns ett stort intresse för svenska, ekologiska frukter och grönsaker. Trots det är utbudet dåligt i butik och många konsumenter vittnar om svårigheten att köpa produkter som både är svenska och ekologiska.
För att få en fördjupad kunskap om marknaden för ekologisk frukt och grönt har Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Föreningen Sörmlandsäpplen tagit initiativ till rapporten ”Marknaden för ekologisk frukt och grönt i Sverige”. Rapporten kombinerar marknadsstatistik och konsumentundersökningar med kvalitativa djupintervjuer med nyckelaktörer. Den råvara som rapporten tar som exempel är svenska ekologiska äpplen.
Rapporten visar att försäljningen av importerade ekologiska äpplen rullar på med en stabil efterfrågan – samtidigt som försäljningen av svenska ekologiska äpplen minskar. Med tanke på konsumenternas stora intresse för svenskt och lokalproducerat menar rapportförfattarna att det borde finnas en potential för dagligvaruhandeln att bredda utbudet och öka försäljningen av svenska ekoäpplen.
Att försäljningen av svenska ekoäpplen minskar verkar bero på att den svenska produktionen är för liten – och för stor – på samma gång. Rapportförfattarna tolkar situationen så som att handeln – för att kunna göra lönsamma kampanjer – kräver större volymer än vad odlarna kan leverera. Samtidigt ligger i nuläget 400 ton svenska ekologiska äpplen osålda i lager, eftersom handeln importerar ekologiska äpplen istället.
”Vi har haft ett jättebra år med hög produktion och hög kvalitet vilket gör att vi har gott om förstklassiga ekologiska Krav-äpplen i lager. Jag uppmanar verkligen alla konsumenter att prata med sin lokala handlare – om de inte hittar svenska ekoäpplen i butik – för nu finns det verkligen ett bra utbud”, säger Per Odén som driver en Krav-certifierad äppelodling utanför Kivik.
Sammantaget visar rapporten att dagligvaruhandeln missar affärsmöjligheter när det gäller svenska ekologiska frukter och grönsaker. Rapportförfattarna menar att handel och producenter tillsammans kan öka försäljningen, genom att profilera producenterna mer och låta odlarna synas på förpackningar och i annan marknadsföring i butik.
Rapporten visar också att offentlig sektor är en mycket viktig aktör för svenska ekologiska producenter. Men även inom offentlig sektor finns en upplevd brist på råvaror, samtidigt som svenska ekologiska producenter inte kan öka sin produktion om inte prisbilden blir bättre.
”Det är tydligt att politikerna måste ta ansvar och sätta tydliga mål för svensk ekologisk mat i offentliga kök. Vi tror på långsiktiga avtal och samarbeten så att produktionen kan öka i en stabil takt utan att producenten får sämre betalt”, säger Sofia Emilsson, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.
Rapporten ”Marknaden för ekologisk frukt och grönt i Sverige” kan laddas ner här