Sverige ligger långt efter i medvetenhet om matsvinn

PUBLICERAD: 29 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Ekonomin är den faktor som har störst påverkan när svenskarna ställs inför att göra klimatsmarta val. Trots det slänger en genomsnittlig svensk mat motsvararande en extra månadslön på 1 500 kronor. Det framgår av en ny matsvinnsrapport från Too Good To Go.

Matsvinnsrörelsen Too Good To Go har tittat närmare på svenskarnas beteende kopplat till matsvinn, situationer som genererar matsvinn och vad som påverkar våra beslut.

Den största delen av svenskarnas matsvinn uppstår i hemmen. Enligt Naturvårdsverket slängs i genomsnitt 18 kilo mat och dryck i avloppet och 19 kilo i soppåsen per person och år.

Rapporten visar att relativt få svenskar är medvetna om att ett minskat matsvinn är en av de främsta åtgärderna för att bekämpa klimatförändringarna. Av Totalt 15 länder rankas Sverige på plats 8 när det gäller medvetenhet.

Kvinnor är i större utsträckning oroade över matsvinnets påverkan på klimatet och bryr sig i mycket högre utsträckning om hur deras val påverkar klimatet än vad män gör.

Invanda matvanor och beteenden genererar stora mängder matsvinn. Det är framför allt middagsmaten som slängs och den vanligaste orsaken är att det är för lite mat över för att det ska vara värt att spara.

Barnfamiljer med små barn och unga 18-29 år är de grupper som slänger mest mat. Trots att merparten sparar mat som blir över är det vanligt att den glöms bort och därmed slängs. Där handlar det till exempel om att få småbarnsföräldrar att lägga upp mat baserat på vad barnen faktiskt kommer att äta – och inte på vad de vill att de ska äta.

Det finns stora skillnader mellan människors värderingar och hur man faktiskt beter sig när det kommer till att göra klimatsmarta val. Trots en positiv inställning till att göra val som är till fördel för klimatet uppger 53 procent att de inte aktivt söker information om hur de kan minska sin klimatpåverkan.

Privatekonomi är den faktor som har störst påverkan när svenskarna ställs inför att göra klimatsmarta val. Trots det slängs mer än en tredjedel av maten. Det innebär att en genomsnittlig svensk skulle kunna tjäna motsvarande 1 500 kronor mer i månadslön genom att sluta slänga mat.

Too Good To Go arbetar för att minska matsvinnet i 17 länder, dels med en app som kopplar ihop matställen med användare som vill rädda mat, dels genom initiativ som enar företag, myndigheter och andra aktörer i kampen mot att slänga mat. På bara fem år har Too Good To Go räddat över 98 miljoner måltider genom att göra det enkelt för restauranger, butiker, caféer och användare att tillvarata överskottsmat.

Matsvinnsrapporten 2021 utgår från två marknadsundersökningar, en svensk och en global, utförda av YouGov i september 2021 på uppdrag av Too Good To Go Sverige, respektive i juli 2021 på uppdrag av Too Good To Go Global. Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor