Trendspaning: Efter corona tror vi på framtiden igen

PUBLICERAD: 20 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Användningen av sociala medier har ökat under pandemin och restaurangerna förväntas leverera upplevelser i linje med. Den brittiska cafékedjan EL&N lovar till exempel ”The most Instagrammable café in the world”. Foto: Food & Friends

Food & Friends presenterar sin trendspaning för 18:e året i rad. Temat för 2022 är ”Back to forward”: Nu lämnar vi corona-parentesen bakom oss och går tillbaka till att fokusera framåt.

Matbranschen påverkades kraftigt av pandemin och mycket har förändrats som fortsatt kommer att forma hur vi äter och dricker. Gemensamt för årets spaningar är att det finns en stark och positiv framtidstro och människor som är peppade på att komma framåt. Så presenterar Food & Friends sin trendspaning för 2022, ”Back to forward”.

En direkt följd av pandemin är att man vill kunna äta sig till immunitet. En undersökning från USA visar att 6 av 10 söker livsmedel som boostar immunförsvaret. Företaget Kellogs har till och med utsett immunitet till ett av sina kommande innovationsområden. En annan form av funktionsmat som man ser exempel på är adaptogener, en samling ingredienser som ska skydda oss mot olika typer av stress, så som hård mental påfrestning, fysisk belastning, extrem värme eller kyla eller sjukdomar. Inom EU är termen Adapotogen förbjuden att använda i marknadsföring

Efter corona kommer restaurangerna att effektiviseras på grund av både lönsamhetskrav och personalbrist. Arbetsmoment skjuts över på gästen för att minska behovet av personal. Att ersätta menyer med QR-koder vid borden är etablerat på många marknader och kommer att växa även i Sverige. Ett annat fenomen för att effektivisera restaurangbesöket är Bus Your Own, det vill säga att gästerna får maten levererad till bordet på en bricka och själva fördelar rätterna mellan sig. Nu blir också robotarnas intåg i restaurangbranschen verklighet på riktigt. Nyligen köpte till exempel den hippa bowl-kedjan SweetGreen den automatiserade tillagningsroboten Spyce.

Användningen av sociala medier har ökat med 7 procent under pandemin, vilket även ställer krav på att restaurangerna levererar delningsbara upplevelser. Den brittiska cafékedjan EL&N lovar exempelvis ”The most Instagrammable café in the world”. Ett annat tecken på den ökade närvaron på sociala medier är att TikTok har satt upp system för att fysiskt leverera sin mest trendande mat, så som Dalgona Coffee, Cloud Bread och Pancake Cereal.

Vi vill också maxa upplevelserna när vi går på restaurang efter mer än ett års hemmasittande. Aktiviteter såsom biljard, pilkastning och Shuffle board ökar stort på restauranger, liksom mer extrema sporter, som yxkastning och ”Wonderball”.

När det kommer till smaker post corona konstateras att det är slut med de klassiska, milda smakerna från husmanskost och comfort food – nu hungrar vi efter nya och större smakupplevelser. Vi ser mängder av nya röda heta såser, såsom Chili Crunch och Hot Honey.

Under corona-tiden ökade förpackningsmängden runt matinköp. Nu vänder vinden tillbaka och fokus ligger åter på att minska mängden plast som slängs. Den brittiska matkedjan Morison’s fyller kundernas medhavda lådor i den manuella disken. Kleen Hub i Danmark driver återanvändning av kaffekoppar och planerar för en expansion i Sverige 2022. I England har McDonald’s börjat samarbeta med Loop, som hjälper företag att återanvända förpackningar. Johnnie Walker whisky har börjat med pappersflaskor och vin och sprit förpackas alltmer i aluminium. Även svamp har börjat användas som förpackningar.

Trendspaningen i sin helhet kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor