Ny hållbar vegoprodukt av bortglömd restprodukt

PUBLICERAD: 15 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Cashewäpplet är en så kallad falsk frukt, som ser ut som en blandning mellan en paprika och ett äpple. Under cashewäpplet växer den äkta frukten, en njurformad stenfrukt, som innehåller det frö som de flesta känner igen som en cashewnöt.

Cashewmeetly och Axfood lanserar nytt hållbart ”vegokött” av cashewäpple, det vill säga den frukt som omsluter cashewnöten och idag kasseras. Produkten kan tillagas på olika sätt och ersätta kött i ett flertal rätter.

Den sociala entreprenören Linnéa Falkinger ville skapa nya arbetstillfällen till arbetslösa kvinnor i Senegal, minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart växtbaserat livsmedel. Samtidigt ville hon återinvestera en del av försäljningen för att finansiera barns och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer i produktionslandet.

Idén var att ta vara på cashewäpplet, själva frukten och ”restprodukten” från produktionen av cashewnötter. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötter. 57 procent av världens cashewnötter kommer från Afrika, men bara 5 procent av nötterna förädlas lokalt, vilket gör att tusentals lokala jobb går förlorade och näringsrik mat går till spillo.

Via livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park i Kristianstad fick Linnéa Falkinger och Axfood kontakt i början av året. Sedan dess har arbetet pågått med att ta fram och lansera Cashewmeetly brett på den svenska marknaden.

”Jag vill bygga ett varumärke som gör gott både för människan, klimatet och ekonomin. Men för att verkligen göra skillnad krävs mycket arbete med exempelvis kvalitetssäkring, förpackning, distribution och marknadsföring – och att få upp stora volymer. Genom samarbetet med Axfood får jag en chans att nå marknaden brett och på flera olika sätt. Förhoppningen är att kunna etablera Cashewmeetly globalt och starta fler hållbara cirkulära produktioner i andra länder som har stora produktioner av cashewnötter, där cashewäpplen fortfarande går till spillo”, säger Linnéa Falkinger.

För varje 10 kilo cashewnötter som skördas kastas idag 90 kilo fullt ätbara och näringsrika cashewäpplen. När äpplet har lossnat från trädet är hållbarheten mindre än 24 timmar, sedan påbörjas föruttningsprocessen. Cashewmeetly tar vara på spillfrukten direkt från bönderna och förädlar det genom en speciell torkningsprocess som ger lång hållbarhet.

Cashewmeetly beskrivs som en mångsidig matlagningsprodukt, helt utan tillsatser, som kan kokas, stekas, wokas och grillas eller läggas i matberedaren och köras till färs. Tillagad beskrivs produkten ha en fruktig, lite syrlig smak och bra tuggmotstånd.

Cashewmeetly finns redan nu på Urban Deli, och från vecka 42 på Willys, Hemköp och Mat.se. På Urban Deli finns dessutom en chiligryta och en wrap med Cashew­meetly som ingrediens i en portionslåda och i en färdig matkasse. Konsumentpriset kommer att ligga på omkring 40 kronor för en 225-gramsförpackning som ger cirka 700 gram tillagad produkt, vilket motsvarar 5-7 portioner.

”Prisvärd, bra och hållbar mat är kärnan i vad vi gör och det här en jätteintressant produkt som uppfyller alla de kriterierna och dessutom har en stark social dimension i produktionsländerna. Samarbeten med entreprenörer är viktigt för att kunna utveckla och sätta nya hållbara produkter på marknaden.  Genom Linnéas entreprenörskap och bredden inom Axfood-familjen har Urban Deli tidigt varit med och testat produkten och utvecklat färdigrätter och måltidslösningar och i våra stora kedjor kan vi göra Cashewmeetly tillgängligt för många, säger Johan Neuman, affärsområdeschef på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623