Orkla investerar cirka 70 miljoner i Eslövs-anläggningen och ökar produktionskapaciteten för sina växtbaserade livsmedel med varumärkena Anamma, Frankful och Naturlí.
Växtbaserade produkter stod under första halvåret 2021 för nära 10 procent av Orklas livsmedelsförsäljning inom Sverige, en ökning med 12 procent jämfört med samma period föregående år. Orklas varumärken på den svenska marknaden produceras i Eslövs-anläggningen, där även växtbaserad mat som exporteras till Norden och Baltikum tillagas. Efterfrågan innebär nu att produktionskapaciteten behöver öka och satsningen på 70 miljoner kronor ska säkra fortsatt tillväxt.
”Vi har haft en makalös utveckling sedan 2015 när vi startade veganfabriken i Eslöv. Tillverkningsvolymen är omkring sju gånger högre än för fem år sedan. Livsmedel står för en stor del av våra klimatutsläpp och växtbaserade alternativ sänker klimatavtrycket avsevärt så det här är positivt på så många sätt”, säger Erik Wendel, fabrikschef på Orklas anläggning i Eslöv.
Investeringen innebär att delar av fabriken byggs om med skiljeväggar för att göra det möjligt att kontinuerligt producera med två pågående produktionslinjer. För att öka kapaciteten görs också en investering i maskiner för dosering, blandning och tillagning av produkter. Totalt innebär förändringarna att produktionskapaciteten ökar med 50 procent.
Investeringen innebär i nuläget inga nyanställningar.
”I nuläget innebär det här att vi kan minska helgskiften och istället köra treskift på vardagar. Vi har också investerat i personalfaciliteterna så det finns förberett. Det ger möjligheter att nyanställa och öka upp produktionen mer framåt, för i nuläget ser vi inte ett stopp på hur mycket växtbaserad mat kan öka, säger Erik Wendel.
Totalt arbetar 450 personer vid Orklas Eslövs-anläggning, som idag är den ledande anläggningen i Sverige när det gäller industritillagning av växtbaserad mat.