Orkla ökar kapaciteten för växtbaserad mat med 50 procent

PUBLICERAD: 14 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Orkla investerar cirka 70 miljoner i Eslövs-anläggningen och ökar produktionskapaciteten för sina växtbaserade livsmedel med varumärkena Anamma, Frankful och Naturlí.

Växtbaserade produkter stod under första halvåret 2021 för nära 10 procent av Orklas livsmedelsförsäljning inom Sverige, en ökning med 12 procent jämfört med samma period föregående år. Orklas varumärken på den svenska marknaden produceras i Eslövs-anläggningen, där även växtbaserad mat som exporteras till Norden och Baltikum tillagas. Efterfrågan innebär nu att produktionskapaciteten behöver öka och satsningen på 70 miljoner kronor ska säkra fortsatt tillväxt.

”Vi har haft en makalös utveckling sedan 2015 när vi startade veganfabriken i Eslöv. Tillverkningsvolymen är omkring sju gånger högre än för fem år sedan. Livsmedel står för en stor del av våra klimatutsläpp och växtbaserade alternativ sänker klimatavtrycket avsevärt så det här är positivt på så många sätt”, säger Erik Wendel, fabrikschef på Orklas anläggning i Eslöv.

Investeringen innebär att delar av fabriken byggs om med skiljeväggar för att göra det möjligt att kontinuerligt producera med två pågående produktionslinjer. För att öka kapaciteten görs också en investering i maskiner för dosering, blandning och tillagning av produkter. Totalt innebär förändringarna att produktionskapaciteten ökar med 50 procent.

Investeringen innebär i nuläget inga nyanställningar.

”I nuläget innebär det här att vi kan minska helgskiften och istället köra treskift på vardagar. Vi har också investerat i personalfaciliteterna så det finns förberett. Det ger möjligheter att nyanställa och öka upp produktionen mer framåt, för i nuläget ser vi inte ett stopp på hur mycket växtbaserad mat kan öka, säger Erik Wendel.

Totalt arbetar 450 personer vid Orklas Eslövs-anläggning, som idag är den ledande anläggningen i Sverige när det gäller industritillagning av växtbaserad mat.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)