Världens största havredryckstillverkare Oatly storsatsar på långsiktig forskning och utveckling för att leda omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem, där fler äter mer växtbaserat. Företaget etablerar ett nytt forsknings- och innovationscentrum i Lunds Science Village, dit även delar av det globala innovationsteamet flyttar.
”Mer växtbaserad kost är avgörande för att skapa ett livsmedelssystem inom planetens gränser och vi måste gå ”all in” för att göra det enklare för människor att äta mer växtbaserat. Havre har fortfarande stor outnyttjad potential och kan bli en viktig del av lösningen. Vår ambition är att skapa en allomfattande forskningssatsning som verkligen djupdyker i denna supergröda”, säger Sofia Ehlde, global innovationschef för Oatly och en nyckelperson i företagets utveckling sedan slutet av 90-talet.
Forskarna kommer att studera havre ingående utifrån olika infallsvinklar – dess biokemi, biofysik, mikrostruktur, nutritionsegenskaper och förädling, så att innovationsteamet kan använda kunskaperna som grund för att skapa nya havrebaserade produkter. I ett första skede ska ett trettiotal forskare anställas.
”I Lund finns en forskningsmiljö med världsledande kompetens inom växtförädling och unika instrument för att studera material såsom livsmedel ner på nanonivå tack vare de internationella projekten ESS och MAX IV. Vi vill rekrytera hit toppforskare från hela världen och målet är att på sikt ha omkring hundra personer verksamma i vårt forsknings- och innovationscentrum i Lund”, säger Frédéric Prothon, chef för forskningsinfrastruktur på Oatly.
Oatlys centrum börjar nu byggas i Wihlborgs nya innovationshus Space i Science Village i Lund. Space beräknas stå klart hösten 2023 och under tiden flyttar Oatlys nyetablerade forskarteam in i lokaler på Ideon i Lund.
”Det här är en viktig milstolpe för Science Village, där vi efter en lång planeringsperiod nått starten av genomförandefasen. Det är särskilt glädjande att Oatly tänker förlägga sitt forsknings- och innovationscenter i Science Village och att Wihlborgs med Space lyckas matcha Oatlys behov av innovativa och hållbara lösningar”, säger Christian Lindfors, VD för Science Village.
Wihlborgs VD Ulrika Hallengren säger att Oatly blir en mycket viktig hyresgäst i Space:
”Det innovationsarbete och den kompetens Oatly tillför med sin etablering kommer hela området till del. Science Village är ett område som betyder särskilt mycket för oss eftersom vi har ett stort och långsiktigt engagemang här som sträcker sig tillbaka till uppförandet och den fortsatta utvecklingen av MAX IV.”