Vegokebab från Schysst käk tog hem priset som Årets Dagligvara 2021 i konkurrens med Oatly och Anamma från Orkla Foods. Priset delades ut på DLF:s höstmöte på Berns salonger.
”Kebab, vem vill inte äta kebab? Tidigare har det enbart erbjudits de som äter kött, men Schysst käk gör det nu möjligt för alla. Försäljningsdata visar att konsumenterna har tagit emot Vegokebab med öppen famn och även vi i juryn blev imponerade över Schysst käks produktutveckling och lanseringsstrategi”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.
Schysst käks vegokebab säljs färsk och görs av tunna skivor seitan, som tillagas genom stekning eller fritering.
Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna att ge Vegokebaben omfattande exponering i de egna kanalerna. Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos Nielsen IQ.
”Det här är ju inte vilket pris som helst. Att det är försäljning, konsumentinsikter och innovation som Årets Dagligvara baseras på ger en tyngd och status som få andra priser, speciellt eftersom vi alltid fokuserar på precis just de sakerna”, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk.
Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. NielsenIQ är samarbetspartner och bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Syftet med priset är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.
Så här går tävlingen till
- NielsenIQ tar fram en bruttolista på produkter som möter olika kriterier inom försäljningsvolym, marknadsandel, med mera.
- Juryn adderar kvalitativa aspekter, som innovationsgrad och förmågan att möta nya konsumentbehov.
- Juryn beslutar vilka 3-4 produkter som blir nominerade
- Medarbetare på DLF och Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag (ca 4 000) röstar och vinnaren presenteras på DLF:s höstmöte i oktober.
Årets jury består av Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel, Micael Dahlen, professor, Handelshögskolan, Anna Ekström, Sales Director Nordics, UK & Ireland, Nielsen IQ, Boris Kulisic, sortimentsgruppchef Nearfood, Coop Sverige, Annelie Dremo, kategorichef Bergendahls Food och Rickard Gustafsson, affärsområdeschef Ica Sverige.
Läs mer om hur Vegokebab klarade kriterierna för att bli nominerad till priset och juryns motivering till nomineringen här