Big Akwa är årets Impact Maker i Venture Cup Sverige

PUBLICERAD: 11 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Big Akwa tilldelas årets Impact Maker i Venture Cups Sverigefinal. Foto: Venture Cup.

Big Akwa får utmärkelsen Impact Maker 2021 i Venture Cups Sverige-final för sin affärsmodell att kombinera fiskodling med skogsindustrin. Målet är att revolutionera vattenbruksindustrin i Sverige, minska importen av odlad fisk och bidra till ett hållbart nationellt vattenbruk.

Varannan fisk som konsumeras i världen beräknas idag vara odlad och fiskodlingsindustrin växer med 4 procent om året. I Sverige har dock utvecklingen av vattenbruk stagnerat och över 90 procent av den fisk som konsumeras importeras. Detta vill Big Akwa förändra med sin affärsmodell som går ut på att kombinera fiskodling med skogsindustrin. Visionen är att skapa en hållbar miljardindustri, revolutionera vattenbruksindustrin i Sverige, minska importerna och bidra till ett hållbart nationellt vattenbruk.

Big Akwa leds av grundaren Hugo Vikström, en serie-entreprenör drivit flera framgångsrika företag, Elena Petukhovskaya, som har 25 års erfarenhet från FMCG-industrin samt styrelseledamoten och hållbarhetsstrategen Evalena Blomqvist. Tillsammans leder teamet arbetet mot att implementera Big Akwas affärsmodell på en riksomfattande nivå.

Affärsmodellen går ut på att använda den spillvärme som genereras från pappersindustrier till att värma upp vatten i fiskodlingar till optimala temperaturer som garanterar snabbare och mer stabil fiskväxt samt lägre energianvändning. Fiskodlingarna producerar i sin tur ”smutsigt vatten” som kan göda de bakterier som pappersindustrier använder i sin reningsprocess. Därmed skapas en symbios mellan två industrier samtidigt som deras respektive klimatavtryck kraftigt kan reduceras.

Juryns motivering till priset är att Big Akwa har ”hittat ett sätt att bygga en brygga mellan två olika branscher” med tillägget att ”idén är genial bland annat tack vare sin enkelhet”.

Pris: Impact Maker (50 000 kronor), Venture Cup Sverige
Idé: Big Akwa AB
Team: Hugo Vikström, Elena Petukhovskaya och Evalena Blomqvist

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland