Växtbaserad produkt blir Årets Foodservicevara 2021

PUBLICERAD: 4 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Oddlygood Veggie Grated, GoGreen Smokey Rödbetsburgare och Svenskt Havreris. Det är de tre nominerade produkterna till Årets Foodservicevara 2021.

Årets Foodservicevara är ett branschpris som uppmärksammar framgångsrika lanseringar och inspirerar samtidigt branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Priset tilldelas en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till innovation samt skapat värde för restaurangen och/eller storköket och deras gäster.
Årets Foodservicevara delas ut av branschorganisationerna Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Livsmedelsgrossisterna för Resturang och Storkök. Vinnaren koras på DLF:s digitala event Foodservice ’21 den 10 november.

Nominerade:
Oddlygood Veggie Grated, Valio Sverige
Motivering: Fredagstacon, lasagnen och för att inte tala om pizzan – måltider som tidigare var utmanande att få till på rätt sätt med ett växtbaserat alternativ till ost. Valios nya, färdigrivna variant har precis de rätta egenskaperna vi önskar från ett ostalternativ, både i smak och smältegenskaper. Med andra ord är namnet Oddlygood ingen slump.

Svenskt Havreris, Frebaco Kvarn
Motivering: Ett ris som inte är som annat ris och dessutom är både gott och hälsosamt. Frebaco har genom att ångbehandla och polera svensk havrekärna lyckats innovera fram en produkt som passar lika bra till stroganoffen som till risotton. Dessutom bidrar riset till en grönare värld. En värld där vi inte behöver skeppa vitt ris jorden runt.

GoGreen Smokey Rödbetsburgare, Lantmännen Cerealia
Motivering: Tiden då veganer var utanför på hamburgerfesten är över. GoGreen Smokey rödbetsburgare är, som namnet antyder, smaksatt med en rökig kryddning och gjord på svenska gula ärter och rödbetor. Rik på protein och fiber låter den dig både äta nyttigt samtidigt som du är en kämpe för miljön.

Juryn består av Niclas God, inköpsdirektör Martin & Servera, Jenny Pränting Rådeström, kategori- och inköpsdirektör Menigo, Per-Eric Fernlöf, grossistchef Svensk Cater, Per Engström, marknads- och affärsutvecklingschef Axfood Snabbgross, Fredrik Eriksson, krögare Långbro värdshus, Jan Jonshem, marknadschef och Mathias Dittrich, marknadsdirektör DLF.

Läs mer om Årets Foodservicevara här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker