Tre nya sociala matbutiker i Stockholm inom ett år

PUBLICERAD: 30 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Johan Rindevall, chef för Matmissionen, Stockholms Stadsmission, får hjälp med att sätta upp skylten i Matmissionen Hägersten som öppnade i mars 2017. Foto: Stefan Nilsson

Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen planerar att öppna ytterligare tre nya sociala matbutiker i Stockholmsområdet inom ett år. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Matmissionen – Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker – driver sedan tidigare två butiker i Stockholms-området. Genom det nya samarbetet mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) görs tre ytterligare butiker möjliga. Butikernas syfte är att nå fler människor som lever i ekonomisk utsatthet och samtidigt reducera svinn av produkter och livsmedel. Svensk Dagligvaruhandel stöttar expansionen finansiellt och DLF bidrar med att tillgängliggöra ett order- och beställningssystem som förenklar donationer av produkter som annars riskerat att bli svinn.

”Dagligvaruhandeln arbetar sedan tidigare intensivt och fokuserat med att reducera matsvinnet på olika sätt, det är en viktig fråga för våra medlemmar. Donation är ett av flera sätt och med tre nya butiker förbättras dagligvaruhandelsaktörernas möjligheter att reducera svinnet ytterligare”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

DLF:s VD Jörgen Friman säger att samarbetet med Stockholms Stadsmission är i linje med DLF:s uppdrag att skapa förutsättningar för en hållbar dagligvaruindustri:

”Att reducera svinn är en högt prioriterad fråga för våra medlemmar och samarbetet skapar ytterligare avsättningsmöjligheter som bidrar till minskat svinn samtidigt som vi bidrar till att motverka matfattigdom.”

Genom Matmissionen får människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att handla livsmedel till en tredjedel av ordinarie butikspris. Produkterna, som annars hade riskerat att bli svinn, doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel. De tre nya butikerna beräknas rädda upp till 3 000 ton produkter per år som annars riskerat att bli svinn, vilket motsvarar ett klimatavtryck på 4 700 ton CO2.

Ytterligare 6 000 medlemmar förväntas få tillgång till Matmissionen, dessutom skapas 45 nya platser för arbetsträning och upp till 21 nya arbetstillfällen. Det motsvarar minst en fördubbling av verksamhetens kapacitet idag. Målsättningen är att den första butiken ska öppna innan årsskiftet och resterande två innan juli 2022.

”Vi möter dagligen människor som är beroende av att kunna handla mat till ett lägre pris för att få sin ekonomi att gå runt. Genom ytterligare tre butiker motverkar vi matfattigdom och hjälper fler människor i utsatthet – samtidigt som vi tar hand om en radikalt större mängd livsmedel som annars riskerar att bli svinn och ger fler möjlighet att närma sig arbetsmarknaden”, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen, Stockholms Stadsmission.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623