Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen planerar att öppna ytterligare tre nya sociala matbutiker i Stockholmsområdet inom ett år. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.
Matmissionen – Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker – driver sedan tidigare två butiker i Stockholms-området. Genom det nya samarbetet mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) görs tre ytterligare butiker möjliga. Butikernas syfte är att nå fler människor som lever i ekonomisk utsatthet och samtidigt reducera svinn av produkter och livsmedel. Svensk Dagligvaruhandel stöttar expansionen finansiellt och DLF bidrar med att tillgängliggöra ett order- och beställningssystem som förenklar donationer av produkter som annars riskerat att bli svinn.
”Dagligvaruhandeln arbetar sedan tidigare intensivt och fokuserat med att reducera matsvinnet på olika sätt, det är en viktig fråga för våra medlemmar. Donation är ett av flera sätt och med tre nya butiker förbättras dagligvaruhandelsaktörernas möjligheter att reducera svinnet ytterligare”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
DLF:s VD Jörgen Friman säger att samarbetet med Stockholms Stadsmission är i linje med DLF:s uppdrag att skapa förutsättningar för en hållbar dagligvaruindustri:
”Att reducera svinn är en högt prioriterad fråga för våra medlemmar och samarbetet skapar ytterligare avsättningsmöjligheter som bidrar till minskat svinn samtidigt som vi bidrar till att motverka matfattigdom.”
Genom Matmissionen får människor i ekonomisk utsatthet möjlighet att handla livsmedel till en tredjedel av ordinarie butikspris. Produkterna, som annars hade riskerat att bli svinn, doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrins lager och online-handel. De tre nya butikerna beräknas rädda upp till 3 000 ton produkter per år som annars riskerat att bli svinn, vilket motsvarar ett klimatavtryck på 4 700 ton CO2.
Ytterligare 6 000 medlemmar förväntas få tillgång till Matmissionen, dessutom skapas 45 nya platser för arbetsträning och upp till 21 nya arbetstillfällen. Det motsvarar minst en fördubbling av verksamhetens kapacitet idag. Målsättningen är att den första butiken ska öppna innan årsskiftet och resterande två innan juli 2022.
”Vi möter dagligen människor som är beroende av att kunna handla mat till ett lägre pris för att få sin ekonomi att gå runt. Genom ytterligare tre butiker motverkar vi matfattigdom och hjälper fler människor i utsatthet – samtidigt som vi tar hand om en radikalt större mängd livsmedel som annars riskerar att bli svinn och ger fler möjlighet att närma sig arbetsmarknaden”, säger Johan Rindevall, chef för Matmissionen, Stockholms Stadsmission.