Ica tar en rosa månad till förmån för Cancerfonden

PUBLICERAD: 24 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I årets Rosa Bandet-kampaj har Ica ett stort sortiment av rosa varor med över 100 olika produkter, där varje produkt ger mellan 20 öre och 10 kronor till Cancerfonden. Förra året samlade Ica och Apotek Hjärtat in 55 miljoner kronor tillsammans med alla kunder.

Från och med den 24 september blir rosa band, armband och rosa produkter tillgängliga i Ica-butikerna för försäljning. Förutom att sälja rosa produkter vill Ica underlätta för kunderna att göra hälsosamma val i form av god kost och fysisk aktivitet, vilket kan minska risken för cancer. Ica har Sveriges största receptsamling av nyckelhålsmärkta recept och de rosa livsmedelsprodukterna som är utvalda tillsammans med Cancerfonden syftar till att stimulera hälsosamma måltider.

”För oss på Ica är det helt självklart att vara med och stötta den livsviktiga cancerforskningen och jag är stolt över det engagemang som Ica-butikerna och alla våra kunder visar i samband med Rosa Bandet-kampanjen. Tillsammans bidrar vi till att fler människor överlever cancer, säger Anders Svensson, VD i Ica Sverige.

Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas av cancer samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. Ica har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003.

”Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. Ica har ett genuint engagemang som de år efter år lyckas förmedla till medarbetare och kunder, som i sin tur bidrar genom att köpa rosa produkter, rosa band och armband. Jag vill rikta ett stort och varmt tack för ert engagemang och livsviktiga bidrag, ni är med och gör detta möjligt”, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker