Ica tar en rosa månad till förmån för Cancerfonden

PUBLICERAD: 24 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I årets Rosa Bandet-kampaj har Ica ett stort sortiment av rosa varor med över 100 olika produkter, där varje produkt ger mellan 20 öre och 10 kronor till Cancerfonden. Förra året samlade Ica och Apotek Hjärtat in 55 miljoner kronor tillsammans med alla kunder.

Från och med den 24 september blir rosa band, armband och rosa produkter tillgängliga i Ica-butikerna för försäljning. Förutom att sälja rosa produkter vill Ica underlätta för kunderna att göra hälsosamma val i form av god kost och fysisk aktivitet, vilket kan minska risken för cancer. Ica har Sveriges största receptsamling av nyckelhålsmärkta recept och de rosa livsmedelsprodukterna som är utvalda tillsammans med Cancerfonden syftar till att stimulera hälsosamma måltider.

”För oss på Ica är det helt självklart att vara med och stötta den livsviktiga cancerforskningen och jag är stolt över det engagemang som Ica-butikerna och alla våra kunder visar i samband med Rosa Bandet-kampanjen. Tillsammans bidrar vi till att fler människor överlever cancer, säger Anders Svensson, VD i Ica Sverige.

Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas av cancer samt bedriva påverkansarbete för en bättre cancervård. Ica har stöttat Cancerfonden sedan 1950-talet och Rosa Bandet-kampanjen sedan starten 2003.

”Cancerfondens vision är att besegra cancer, men det är inget vi klarar av att göra ensamma. Ica har ett genuint engagemang som de år efter år lyckas förmedla till medarbetare och kunder, som i sin tur bidrar genom att köpa rosa produkter, rosa band och armband. Jag vill rikta ett stort och varmt tack för ert engagemang och livsviktiga bidrag, ni är med och gör detta möjligt”, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden.

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår