Krav fyller foodtruck med ekologiska smakprov

PUBLICERAD: 23 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu kommer Krav rullande med en foodtruck för att bjuda på smakprov på Krav-märkt mat från svenska producenter. Foodtrucken kommer att ställas upp på platser där många passerar i Malmö, Uppsala och Stockholm under två veckor, 28 september till 9 oktober.

Foodtrucken kommer att fyllas med produkter från Falköpings Mejeri, Frebaco, Magnihill, Svegro och Saltå Kvarn. Av dessa produkter gör kockar i foodtrucken smakportioner med grillost, ärtguacamole, matvete och färska örter, med torkad frukt efteråt.

I samband med provsmakningen delas rabattkuponger ut kopplade till smakportionerna, och medarbetare på Krav finns på plats för att informera och svara på frågor. Även en del av de deltagande livsmedelsföretagen har personal på plats för att prata med förbipasserande.

Enligt Kravs VD Anita Falkenek är syftet med foodtrucken att de som kanske inte brukar handla Krav-märkt ska få en chans att upptäcka och smaka på ekologisk mat.

En av dem som har engagerat sig i foodtruck-kampanjen är Patrick Kunst, försäljnings- och marknadschef på Falköpings Mejeri.

”Som ett litet svenskt lokalt mejeri är vi stolta över att få möjligheten att bjuda på vår grillost, och visa att det finns helsvenska ekologiska Krav-märkta alternativ till de importerade produkter som tar en allt större plats i butikernas kyldiskar. Det känns viktigt att vara Krav-märkt, då de allra flesta konsumenter känner till vad märkningen står för, säger Patrick Kunst.

Rundturen med foodtrucken ingår i Kravs höstkampanj Ät bättre i skördetider, som pågår under samma tid.

Foodtrucken kommer att ställas upp utanför köpcentrum, på torg och vid en tågstation, och vara öppen klockan 11-17 tisdag 28 september till lördag 9 oktober. För närmare information om tider och platser, se Kravs hemsida.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx