Krav fyller foodtruck med ekologiska smakprov

PUBLICERAD: 23 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Nu kommer Krav rullande med en foodtruck för att bjuda på smakprov på Krav-märkt mat från svenska producenter. Foodtrucken kommer att ställas upp på platser där många passerar i Malmö, Uppsala och Stockholm under två veckor, 28 september till 9 oktober.

Foodtrucken kommer att fyllas med produkter från Falköpings Mejeri, Frebaco, Magnihill, Svegro och Saltå Kvarn. Av dessa produkter gör kockar i foodtrucken smakportioner med grillost, ärtguacamole, matvete och färska örter, med torkad frukt efteråt.

I samband med provsmakningen delas rabattkuponger ut kopplade till smakportionerna, och medarbetare på Krav finns på plats för att informera och svara på frågor. Även en del av de deltagande livsmedelsföretagen har personal på plats för att prata med förbipasserande.

Enligt Kravs VD Anita Falkenek är syftet med foodtrucken att de som kanske inte brukar handla Krav-märkt ska få en chans att upptäcka och smaka på ekologisk mat.

En av dem som har engagerat sig i foodtruck-kampanjen är Patrick Kunst, försäljnings- och marknadschef på Falköpings Mejeri.

”Som ett litet svenskt lokalt mejeri är vi stolta över att få möjligheten att bjuda på vår grillost, och visa att det finns helsvenska ekologiska Krav-märkta alternativ till de importerade produkter som tar en allt större plats i butikernas kyldiskar. Det känns viktigt att vara Krav-märkt, då de allra flesta konsumenter känner till vad märkningen står för, säger Patrick Kunst.

Rundturen med foodtrucken ingår i Kravs höstkampanj Ät bättre i skördetider, som pågår under samma tid.

Foodtrucken kommer att ställas upp utanför köpcentrum, på torg och vid en tågstation, och vara öppen klockan 11-17 tisdag 28 september till lördag 9 oktober. För närmare information om tider och platser, se Kravs hemsida.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.