Svenskt Butikskött och Nordisk Råvara startar samarbete

PUBLICERAD: 21 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Thomas Östlund, Svenskt Butikskött, och Tomas Erlandsson, Nordisk Råvara.

Svenskt Butikskött och Nordisk Råvara, ett innovativt företag inom baljväxtodling, ska tillsammans utveckla växtbaserade livsmedel med miljö och hälsa i fokus.

”Tillsammans med Nordisk Råvaras sortiment av baljväxter, specialgrödor och deras enorma kunskap om odlingsmetoder kan vi tillsammans utveckla livsmedel som är bra både för människa och miljö. All livsmedelsproduktion idag måste ske med en så liten resurspåverkan som möjligt. Framför allt när det gäller det livsviktiga proteinet måste vi söka nya vägar. Tack vare samarbetet med Nordisk Råvara tar vi nästa kliv och kan utveckla livsmedel utifrån både animaliska och växtbaserade proteiner. Vi är mycket glada över samarbetet”, säger Thomas Östlund, VD på Svenskt Butikskött.

Målsättningen är att både de animaliska och växtbaserade livsmedlen ska ha lägsta möjliga klimatavtryck och rikta sig till framtidens konsumenter som värderar smak, ursprung och näring.

”Vår matimport ligger totalt sett på ca 50 procent, men tittar vi på baljväxter och andra proteingrödor är importen över 90 procent. I samarbete med en stark lokal livsmedelsproducent som Svenskt Butikskött med egna varumärken och distribution till dagligvaruhandel och foodservice kan vi öka den inhemska odlingen och samtidigt höja ribban och visa på fördelar av smak och kvalitet i svensk växtbaserad proteinråvara”, säger Tomas Erlandsson, VD och grundare av Nordisk Råvara.

Thomas Östlund menar att den växtbaserade produktionen är ett naturligt komplement till Svenskt Butikskötts verksamhet:

”Som producent av livsmedel med svenskt kött kan vi primärproduktion och har en nära relation med våra gårdar. Genom att tänka ekologi i sin helhet och förstå de klimatutmaningar vi står inför, ser man också möjligheter i synergin mellan djur och växter.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland