Debatt: Varför ska e-handlare vara ekologiskt certifierade?

PUBLICERAD: 9 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Peter Hogeby har svårt att se det logiska i frågan om det ekologiska i e-handeln.|Ett exempel på certifierat knäckebröd som Knackebrodonline säljer.|Ett exempel på certifierat knäckebröd som Knackebrodonline säljer.

Vad är vitsen med att e-handlare ska vara ekologiskt certifierade för att ha rätt att sälja andras färdigförpackade livsmedelsprodukter som redan ÄR ekologiskt certifierade? Den fråga ställer Peter Hogeby som förra året lanserade Knackebrodonline, en e-handel specialiserad på knäckebröd i det här debattinlägget. 

 

Förra året lanserade jag Knackebrodonline, en e-handel specialiserad på knäckebröd. Att det finns en mängd lagar och regelverk att förhålla sig till är inget nytt men när det visar sig att det finns regler som få känner till och där ingen lyckas förklara syftet så gör det mig oerhört frustrerad.

Jag blev uppmärksammad på en sådan regel strax efter lanseringen då Miljö & Hälsa gjorde sin första tillsyn. För att få agera återförsäljare av livsmedel online så krävs det att man har registrerat sig som livsmedelsföretagare hos regionen/kommunen det är väl känt hos de flesta. Vad som däremot är mindre känt är att för att ha rätt att sälja andra livsmedelsproducenters ekologiskt certifierade produkter så kräver Livsmedelsverkets tolkning av EU:s livsmedelslagstiftning att även återförsäljaren av dessa varor ska vara ekologiskt certifierad.

Detta innebär att ekologiska livsmedel där producenten årligen lägger ned betydande belopp för att de ska vara certifierade för antingen EU-Ekologiskt, Krav eller Demeter eller en kombination av dessa inte får säljas online såvida e-handeln i sin tur inte har ett certifikat som uppfyller ”Rådets förordning för ekologisk produktion (EG) nr 834/2007 med tillämpningsföreskrifterna (EG) nr 889/2008, om tillämpbart även tillämpningsföreskrifterna (EG) nr 1235/2008”.

Hade ovanstående certifieringskrav haft en relevans utifrån ett konsumentperspektiv så kanske det hade varit lättare att kunna se begripligheten i detta. Men då konsumenten inte har kännedom om detta och än mindre efterfrågar det samt att inblandade intressenter och myndigheter hänvisar till att någon annan (läs EU) beslutat om detta regelverk så känns det som byråkratin slagit knut på sig själv.

 

Skillnad på att sälja ekologiska livsmedel i en fysisk butik vs. online

En fysisk butik behöver inte vara certifierad för att sälja en livsmedelsproducents ekologiskt certifierade vara men säljer man den online så är det ett krav. Varför då och vad är skillnaden i dessa försäljningskanaler som gör att fysiska butiker kan undantas detta krav? Den frågan ställde jag till Livsmedelsverket och fick följande svar:

Det man kan läsa i EU:s lagstiftning är att försäljning direkt till slutkonsument kan vara undantagen från certifiering under vissa villkor. Fler än du har ställt frågan om vilka aktörer som måste certifieras och till slut gick ett sådant ärende ända upp i EU-domstolen. Domstolen fastslog då att för att det ska kunna vara en direkt försäljning till slutkonsument ska både säljare och köpare träffas fysiskt vid köptillfället. Något som inte fungerar vid e-handel, Därav kom tolkningen att e-handel ska certifieras och kan aldrig vara undantagen.

En länk till domen finns här.

Ett exempel på certifierat knäckebröd som Knackebrodonline säljer.

Så i och med att det i en butik finns personal som köparen kan fråga så är det just det som man tycker brister i e-handeln och som ställer krav på certifiering.  Vet inte om jag riktigt håller med om detta då det är lika enkelt att ställa frågor till e-handelns kundservice för att få ett snabbt svar på någon fråga gällande en specifik produkt. Hos en e-handlares kundservice finns det större möjligheter att erbjuda ett korrekt svar då all information finns tillgänglig hos kundservicemedarbetaren i jämförelse om samma typ av fråga ställs till personal i butik. Så hur man kan göra den tolkning att direkt försäljning till slutkonsument kräver att både säljare och köpare träffas fysiskt är för mig helt ofattbart.

Om det finns ett regelverk så bör det också finnas regler som är relevanta

Som ni förstått av detta debattinlägg så ter sig detta regelverk helt obegripligt för vår verksamhet och detta till en kontrollkostnad på drygt 7000 kr exkl. moms. När man sedan efterfrågar vad som krävs för att uppfylla de krav som ställs av certifieringsföretagen så får man till svar att det är samma krav som ställs för dem som producerar ekologiska livsmedel. Låt mig ta några exempel:

5.1 EUs logotyp ska finnas på förpackningen när det gäller färdigförpackade livsmedel till konsument där jordbruksråvaran helt eller delvis kommer från ett EU land. Logotypen ska ha en minsta höjd om 9 mm och bredd på minst 13,5 mm. Proportionerna ska alltid vara 1:1,5. I undantagsfall får minimistorleken minskas till en höjd på 6 mm på mycket små förpackningar. Friyta mot andra logos och text ska vara 1/10 av använd EU-logo.

5.2 På färdigförpackade produkter ska kodnummer finnas för det certifieringsorgan som kontrollerat den aktör som utfört den senaste beredningsåtgärden. Kodnumret ska placeras i samma synfält som logotypen.

Är det här verkligen rutiner vi e-handlare ska förhålla oss till? Är inte detta rutiner som åligger producenten som i sin tur tagit fram förpackningen som vi sedan säljer via vår e-handel. Nej tydligen ska vi kontrollera att producenten som redan är ekologiskt certifierad har gjort rätt.

Om nu EU bestämt att detta är så viktigt ur ett konsumentperspektiv, varför finns det inga krav på e-handlare att denna certifiering måste finnas publicerad i webbutiken?

Idag är det frivilligt att publicera denna information. När det gäller tillsynen av e-handlare som säljer ekologiska livsmedel så hanterar kommunerna det väldigt olika. Idag är det inte alla livsmedelsinspektörer som även kontrollerar denna aspekt vid den årliga tillsynen. Detta gör att vissa tvingas in i denna årliga certifieringsprocess med kostnader som följd medan andra helt slipper.

Jag ser en fara framöver att ekologiska producenter kan få en begränsning med att sälja sina produkter i distributionskanaler online. Då en e-handlare kan tacka nej till att ta in en ekologiskt certifierad produkt i sortimentet då det blir för dyrt då även e-handlaren måste certifiera sig. Nu kanske inte detta är en större kostnad för en stor aktör men för alla mindre e-handlare så skulle man ju vilja lägga tid och pengarna på marknadsföring.

Är det bara jag som tycker detta regelverk samt tolkningen och tillämpningen av detta är helt uppåt väggarna? Jag kan inte förstå logiken i detta så är det någon som kan hjälpa mig att förstå så är du välkommen att kontakta mig”.

 

Peter Hogeby
Grundare av Knackebrodonline
peter.hogeby@knackebrodonline.com

 

 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker