Ekologiska alternativ saknas bland vegoprodukter

PUBLICERAD: 8 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Noll ekologiska alternativ. Det blev resultatet när Naturskyddsföreningen granskade utbudet från fem av de största producenterna av vegetariska halvfabrikat. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning att efterfrågan på ekologiska vegoprodukter är stor.

”Det måste finnas ekologiska alternativ att erbjuda konsumenterna. Att konsumtionen av växtbaserad mat ökar är positivt för klimatet – men det är lika viktigt att välja ekologiskt så att vi kan bromsa förlusten av biologisk mångfald”, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Naturskyddsföreningens granskning visar att de fem största producenterna av vegetariska halvfabrikat inte har ett enda ekologiskt alternativ. Granskningen omfattar 74 vegetariska halvfabrikat och färdigrätter från Anamma, Dafgårds, Findus Green Cuisine, Hälsans kök och Oumph! som säljs i butik.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo som Naturskyddsföreningen låtit genomföra att 77 procent av dem som i dag köper vegoprodukter efterfrågar fler ekologiska alternativ.

”Svenska folket sänder en tydlig signal till producenterna. De vill se mer ekologiskt på vegohyllan, så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta i gång”, säger Karin Lexén.

Opinionsundersökningen genomfördes av Kantar Sifo 18-20 juni 2021 i form av en webbaserad undersökning och bygger på 1 154 intervjuer bland den svenska allmänheten.

• 36 procent väljer i dag oftare vegetariskt jämfört med för tre år sedan och 32 procent väljer oftare ekologiskt.
• 46 procent köper ibland vegetariska produkter, som färs, burgare och korv.
• Av dem som köper vegetariskt förväntar sig 79 procent att produkterna har lägre klimatpåverkan, 24 procent att de inte bidrar till spridning av bekämpningsmedel och 15 procent att det inte används konstgödsel.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1