Tre veckor, fem städer och sju vinnare av Årets Kock. Nu kör Arlas foodtruck ut på turné och låter Sveriges kockelit servera sina tolkningar av take away-rätter till allmänheten. Turnén leder fram till finalen av Årets Kock 2021 där Arla är partner.
Som delägare i Årets Kock kör Arla ut en foodtruck på Sverige-turné tillsammans med några av de tidigare vinnarna för att servera take away-rätter.
”När vi åker ut på den här turnén gör vi Årets Kock och mat tillagad av Sveriges kockelit mer tillgänglig runt om i landet. Tidigare år har vi märkt att det är otroligt uppskattat att möta och inspireras av kockarna och som gäst kanske till och med få ta del av några praktiska, snabba kockknep”, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.
Foodtrucken kommer att besöka Stockholm, Uppsala, Sundsvall, Malmö och Göteborg mellan 31 augusti och 15 september. Det kommer att erbjudas två olika rätter, en animalisk och en vegetarisk, baserade på svenska råvaror i säsong. Menyn och maten sätts och lagas av sju tidigare vinnare av Årets Kock.
Turnén avslutas i Stockholm den 15 september, dagen innan finalen av Årets Kock 2021.
”För oss på Arla är det viktigt att vara partner till Årets Kock och att långsiktigt driva och utveckla den professionella matbranschen. Genom Arlas bredd av produkter och kommunikationskanaler möjliggör vi också att gastronomi och matglädje når ut till många konsumenter. Vår foodtruck-turné är ett bra exempel på det”, säger Inger Myresten, marknadschef för Foodservice på Arla och styrelsemedlem i Årets Kock.
Foodtrucken öppnar klockan 11:30 och stänger för dagen när de 250 rätterna tagit slut. En rätt kostar 125 kronor.
Turnéschema
Stockholm: 31 augusti, 14 september, 15 september
Uppsala: 1 september
Sundsvall: 3 september
Malmö: 6 september, 7 september
Göteborg: 9 september, 10 september