Chorizo i topp som svenskarnas favoritkorv

PUBLICERAD: 30 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Korv har en speciell plats i svenskarnas hjärtan, men hur ser vår korvkonsumtion ut egentligen? Hur många korvar äter vi i snitt, vad har vi på korven i olika delar av landet och vilken korv är egentligen svenskarnas favorit? Circle K har för första gången kartlagt svenskarnas korvvanor på djupet i en stor Sifo-undersökning.

Genomsnittssvensken äter 60 korvar per år. Det slås fast i den undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Circle K. Det är männen som håller upp den siffran med 72 korvar i snitt jämfört med kvinnornas 47. Och ju äldre man blir, desto mer tycks man uppskatta sin korv. 7 av 10 svenskar (73 %) äter korv minst ett par gånger i månaden och var femte (21 %) uppger att de äter korv ett par gånger i veckan.

”Att korv är något väldigt personligt märker vi dagligen i våra butiker. Det måste vara rätt smak, rätt bröd och rätt tillbehör och åsikterna om vad som är ”rätt” går isär. Det gjorde oss nyfikna på att ta reda på hur det ser ut ute i landet, så vi bestämde oss för att göra den här undersökningen”, säger Erika Söderlund, som är kommunikationschef på Circle K.

Chorizo tar en nära på ohotad förstaplats som den populäraste korven (47 %) följt av ”vanlig grillkorv” (42 %) och kokt korv/wienerkorv (35 %). Även här syns skillnad mellan könen, då kvinnor helst väljer ”vanlig grillkorv” (41 %), följt av kokt korv/wienerkorv (39 %) och chorizo först på tredje plats (38 %). Vegetariska och veganska alternativ dyker också upp i statistiken och föredras av 9 procent av befolkningen (6 % män och 14 % kvinnor).

Även åldern tycks påverka korvpreferenserna. I åldersgruppen 18-29 år uppskattar exempelvis var femte (18 %) de vegetariska/veganska alternativen mest. Motsvarande siffra för gruppen 65-74 år, är två procent.

”Undersökningen har bekräftat ett antal saker vi misstänkte och har märkt i vår egen statistik från stationerna, som exempelvis att hög kötthalt och att det är svenskt kött är de absolut viktigaste faktorerna när man väljer korv. Det är intressant att dessa faktorer också verkar bli viktigare ju äldre man är”, säger Erika Söderlund.

Undersökningen visar också på vissa regionala skillnader runt om i landet. Exempelvis gillar Uppsala-bor (38 %), stockholmare (36 %) och västerbottningar (36 %) kryddstark korv i större utsträckning än riksgenomsnittet på 32 procent. Dessutom är det förhållandevis stora skillnader när det gäller vilket bröd man vill ha till korven. I Västerbotten är det exempelvis bara 11 procent som föredrar briochebröd medan det i Halland är hela 34 procent som föredrar just det brödet. Mindre förvånande är kanske att Jämtland favoriserar tunnbrödet (37%), jämfört med riksgenomsnittet på 17 procent.

”Brödet är en vattendelare men det avgörande, efter själva korven, är ändå tillbehören. Här finns en uppsjö av bestämda åsikter och krav, men de klart viktigaste för att göra så många nöjda som möjligt är senap, ketchup och rostad lök, uppger Erika Söderlund.

Senap (80 %) vinner med en hårsmån över ketchup (78 %) som det populäraste tillbehöret, följt av rostad lök (65 %). Även här spelar åldern tydligt in, då den yngre generationen föredrar såväl ketchup som rostad lök framför senap. Picklad lök, srirachamajo och surkål är exempel på andra populära tillbehör.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland