Zeta lanserar olivolja i Tetra Paks kartongförpackning

PUBLICERAD: 20 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Zeta Olivolja Fruttato Eko är en ekologisk extra jungfruolivolja med fruktig karaktär som passar både till stekning och smaksättning. Förpackningen har en hällpip med antidroppfunktion som gör oljan lätt att dosera.

Di Luca & Di Luca lanserar marknadens första ekologiska extra jungfruolivolja i en kartongförpackning från Tetra Pak, Zeta Olivolja Fruttato Eko.

”I Sverige är vi vana vid att köpa mjölk i kartongförpackning, men inte olivolja. Det vill vi ändra på. Kartongförpackningen har flera fördelar då den bevarar kvaliteten på produkten länge, väger mindre än många andra förpackningar och har ett lågt koldioxidavtryck”, säger Helene Rehnberg, inköpschef på Di Luca & Di Luca.

Förpackningen, en Tetra Prisma Aseptic 500 ml, består till 75 procent av kartong. Den är lätt att återvinna och ger 69 procent mindre koldioxidavtryck än en glasflaska, tack vare mindre energiåtgång vid produktion och transport. Dessutom väger den endast 22 gram, jämfört med en glasflaska som väger 351 gram.

”Det blir definitivt den lättaste olivoljan att bära hem från affären. Dessutom tar den mindre plats och är okrossbar vilket gör den extra praktisk på resan, i båten eller husbilen. Att den väger så lite och kan packas effektivt under transporten är också viktigt ur ett miljöperspektiv”, säger Helene Rehnberg.

Hon lyfter även fram kartongförpackningens förmåga att skydda oljan mot ljus och syre, vilket förlänger hållbarheten.

”Förmodligen känns det ovant för konsumenterna i början, men vi hoppas att de är öppna för en ny typ av förpackning även när det gäller olivolja. I dag kan man köpa vin av bra kvalitet i kartongförpackning och vinbranschen är ändå hyfsat traditionell. Vem kunde tro det för några år sedan”, säger Helene Rehnberg.

Senaste nytt

Årets Livsmedelsexportör 2025: ”Vinnarskalle”

Godistillverkaren BUBS belönades med priset Årets Livsmedelsexportör 2025, som delades ut på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
_DSC8251-2

Självplock är hetare än någonsin

Självplock och hyperpersonifiering är några av de starkaste mattrenderna just nu, enligt rapporten Greenfood Insights #4.
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 09.22.11

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx