Paulig investerar i nästa generation växtbaserat fett

PUBLICERAD: 20 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Anastasia Krivoruchko och Florian David är Melt&Marbles grundare

Pauligs inkubator, PINC, investerar i det svenska startup-företaget Melt&Marble. Företaget har utvecklat jäst som en produktionsplattform för goda och hållbara fetter som används för växtbaserade livsmedel. Melt&Marble har samlat in 750 000 euro i sin första finanseringsrunda för att färdigställa sin prototyp och förstärka sitt team.  

Melt&Marble använder precisionsfermentering för att producera hållbara fetter som används i växtbaserade livsmedel. Genom att ändra på jästens ämnesomsättning kan teamet på ett exakt sätt både efterlikna alla befintliga fettstrukturer och skapa helt nya fetter som kan skräddarsys för en rad växtbaserade produkter.

”Efterfrågan på växtbaserade proteinalternativ växer snabbt och det kommer snart att finnas en stor brist på kokosolja, vilket är det fett som oftast används idag. Med mer än tio års erfarenhet har Melt&Marble gjort ett fantastiskt arbete med att utveckla en oöverträffad teknikplattform i syfte att skapa ett fett som liknar animaliskt fett. Det kommer att förbättra smaken på växtbaserade alternativ avsevärt och vi är mycket glada över att vara en del av deras resa”, säger Marika King, chef för PINC.

Anastasia Krivoruchko, Melt&Marbles grundare och VD, säger att fett är en viktig del i upplevelsen när man äter en god köttbit:

”Eftersom egenskaperna hos växtbaserade fetter skiljer sig från egenskaperna hos animaliska fetter har många av det växtbaserade köttersättningsprodukterna hittills smakat sämre än riktigt kött. Med vår teknik kan vi skapa fetter som är identiska med animaliska fetter – eller ännu bättre. Detta kan bli ett lyft för hela branschen. Det är fantastiskt att ha Paulig ombord med deras långa erfarenhet inom livsmedelsutveckling och fokus på hållbarhet.”

Melt&Marbles första prototyper förväntas vara klara i slutet av 2021.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1