Arla har i över 60 år inspirerat hemmakockar med olika recept, varav 20 av dessa under konceptet Arla Köket. Nu tar Arla ett helhetsgrepp och samlar all matinspiration under det nya konceptet Arla Mat med ambitionen att nå ut bredare och i fler kanaler.
”Det ska vara enkelt att äta gott och att kunna välja bra recept och produkter. Genom att samla all matinspiration från Arla i ett koncept under ett namn gör vi det enkelt för matintresserade att hitta oss överallt, oavsett kanal, och ta del av bra, hälsosam och hållbar matinspiration”, säger Karin Granlund, ansvarig för matinspiration på Arla Sverige.
Arla Mat kommer att bli ett helhetskoncept som knyter ihop receptsidorna och matinspirationen på Arla.se med appen, broschyren som finns i matvarubutiker, på Facebook, Instagram och i två nya digitala kanaler.
”Vi vet om att många i målgruppen 18-25 år är matintresserade, och mycket av den mat de lagar är inspirerad av filmer och recept på TikTok och Pinterest, två kanaler vi inte tidigare använt oss av. Framöver kommer vi exempelvis på TikTok att släppa en massa receptfilmer tillsammans med kända influencers”, säger Sara Johansson, sociala medier- och influenceransvarig på Arla Sverige.
Utrullningen av det nya konceptet har just startat och under hösten kommer flera aktiviteter att anordnas. Bland annat kommer Arla Mat Foodtruck att besöka olika universitet i stora studentstäder och servera frukost för att inspirera studenter till goda matvanor och ökad koncentrationsförmåga.