Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,2 procent under juli 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Branschen möter höga jämförelsetal då motsvarande siffra för juli i fjol var 6,1 procent.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,4 procent under månaden. Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt.
”Försäljningsutvecklingen i juli var positiv trots höga jämförelsetal i juli föregående år. Det kan bland annat förklaras med att många spenderade ytterligare en sommar i Sverige på grund av coronapandemin. Sannolikt ser vi också en fortsatt effekt av att kunderna söker sig tillbaka till fysiska butiker i takt med att allt fler vaccinerats. Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden, vilket drar ner tillväxten”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,5 procent. Hemleverans minskade med 4,6 procent och upphämtning i butik minskade med 2,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,6 procent.
”Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent och upphämtning i butik med över 300 procent. Den något lägre e-handelsandelen under juli hänger också ihop med att e-handel av mat ofta sker i anslutning till hemmet och att många vistas på andra platser under sommaren”, kommenterar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,4 procent för juli månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,8 procent.