Ökad försäljning för dagligvaruhandeln i juli

PUBLICERAD: 18 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Svensk Dagligvaruhandel

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,2 procent under juli 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Branschen möter höga jämförelsetal då motsvarande siffra för juli i fjol var 6,1 procent.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,4 procent under månaden. Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt.

”Försäljningsutvecklingen i juli var positiv trots höga jämförelsetal i juli föregående år. Det kan bland annat förklaras med att många spenderade ytterligare en sommar i Sverige på grund av coronapandemin. Sannolikt ser vi också en fortsatt effekt av att kunderna söker sig tillbaka till fysiska butiker i takt med att allt fler vaccinerats. Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden, vilket drar ner tillväxten”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,5 procent. Hemleverans minskade med 4,6 procent och upphämtning i butik minskade med 2,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,6 procent.

”Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent och upphämtning i butik med över 300 procent. Den något lägre e-handelsandelen under juli hänger också ihop med att e-handel av mat ofta sker i anslutning till hemmet och att många vistas på andra platser under sommaren”, kommenterar Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till 0,4 procent för juli månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,8 procent.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
image

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado