Vi spenderar närmare 100 timmar om året i matbutiker

PUBLICERAD: 16 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Genom att handla mat på nätet i stället för i fysiska butiker skulle vi spara tid motsvarande en semestervecka om året. Det visar en Sifo-undersökning som Mathem har låtit göra.

Enligt en ny undersökning från Sifo/Mathem gör svenskar i genomsnitt 133 besök om året i en fysisk matbutik. Varje inköp tar cirka trekvart i genomsnitt, vilket blir 95 timmar om året. Det motsvarar två och en halv veckas semester för dem som arbetar 40 timmar i veckan.

Undersökningen visar samtidigt att 62 procent önskar att de hade haft mer tid över. Störst behov av extra tid har småbarnsföräldrarna, 87 procent. Det är också de som i högre utsträckning upplever en hög stressnivå i vardagen. Varannan småbarnsförälder känner av den negativa stressen minst flera gånger i veckan. Av befolkningen som helhet upplever fyra av tio en negativ stresskänsla lika ofta.

”Det är något motsägelsefullt att vi lägger hundratals timmar på att handla i mataffärer varje år, samtidigt som vi upplever negativ stress och önskar att vi hade mer tid över till annat. Idag finns ju smidigare alternativ som går snabbare även om det kan vara svårt att bryta gamla vanor. Under pandemin har vi emellertid kunnat se ett förändrat kundbeteende där allt fler har börjat handla mat på nätet”, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.

Undersökningen visar stora skillnader i tidsåtgång mellan dem som handlar matvaror på nätet och dem som handlar i fysiska butiker. Den som handlar online lägger i genomsnitt 25 minuter per köp, jämfört med 43 minuter för varje köp i fysisk butik. Det innebär att den som bara handlar i fysisk butik skulle spara 40 timmar om året på att göra alla inköp online i stället. Det motsvarar en hel semestervecka i ledig tid som kan läggas på annat.

 

 

 

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår