Genom att handla mat på nätet i stället för i fysiska butiker skulle vi spara tid motsvarande en semestervecka om året. Det visar en Sifo-undersökning som Mathem har låtit göra.
Enligt en ny undersökning från Sifo/Mathem gör svenskar i genomsnitt 133 besök om året i en fysisk matbutik. Varje inköp tar cirka trekvart i genomsnitt, vilket blir 95 timmar om året. Det motsvarar två och en halv veckas semester för dem som arbetar 40 timmar i veckan.
Undersökningen visar samtidigt att 62 procent önskar att de hade haft mer tid över. Störst behov av extra tid har småbarnsföräldrarna, 87 procent. Det är också de som i högre utsträckning upplever en hög stressnivå i vardagen. Varannan småbarnsförälder känner av den negativa stressen minst flera gånger i veckan. Av befolkningen som helhet upplever fyra av tio en negativ stresskänsla lika ofta.
”Det är något motsägelsefullt att vi lägger hundratals timmar på att handla i mataffärer varje år, samtidigt som vi upplever negativ stress och önskar att vi hade mer tid över till annat. Idag finns ju smidigare alternativ som går snabbare även om det kan vara svårt att bryta gamla vanor. Under pandemin har vi emellertid kunnat se ett förändrat kundbeteende där allt fler har börjat handla mat på nätet”, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.
Undersökningen visar stora skillnader i tidsåtgång mellan dem som handlar matvaror på nätet och dem som handlar i fysiska butiker. Den som handlar online lägger i genomsnitt 25 minuter per köp, jämfört med 43 minuter för varje köp i fysisk butik. Det innebär att den som bara handlar i fysisk butik skulle spara 40 timmar om året på att göra alla inköp online i stället. Det motsvarar en hel semestervecka i ledig tid som kan läggas på annat.