Vi spenderar närmare 100 timmar om året i matbutiker

PUBLICERAD: 16 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Genom att handla mat på nätet i stället för i fysiska butiker skulle vi spara tid motsvarande en semestervecka om året. Det visar en Sifo-undersökning som Mathem har låtit göra.

Enligt en ny undersökning från Sifo/Mathem gör svenskar i genomsnitt 133 besök om året i en fysisk matbutik. Varje inköp tar cirka trekvart i genomsnitt, vilket blir 95 timmar om året. Det motsvarar två och en halv veckas semester för dem som arbetar 40 timmar i veckan.

Undersökningen visar samtidigt att 62 procent önskar att de hade haft mer tid över. Störst behov av extra tid har småbarnsföräldrarna, 87 procent. Det är också de som i högre utsträckning upplever en hög stressnivå i vardagen. Varannan småbarnsförälder känner av den negativa stressen minst flera gånger i veckan. Av befolkningen som helhet upplever fyra av tio en negativ stresskänsla lika ofta.

”Det är något motsägelsefullt att vi lägger hundratals timmar på att handla i mataffärer varje år, samtidigt som vi upplever negativ stress och önskar att vi hade mer tid över till annat. Idag finns ju smidigare alternativ som går snabbare även om det kan vara svårt att bryta gamla vanor. Under pandemin har vi emellertid kunnat se ett förändrat kundbeteende där allt fler har börjat handla mat på nätet”, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.

Undersökningen visar stora skillnader i tidsåtgång mellan dem som handlar matvaror på nätet och dem som handlar i fysiska butiker. Den som handlar online lägger i genomsnitt 25 minuter per köp, jämfört med 43 minuter för varje köp i fysisk butik. Det innebär att den som bara handlar i fysisk butik skulle spara 40 timmar om året på att göra alla inköp online i stället. Det motsvarar en hel semestervecka i ledig tid som kan läggas på annat.

 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor