Löfbergs lanserar digital plattform för kaffets värdekedja

PUBLICERAD: 22 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari

”Vi vill demokratisera värdekedjan genom öppenhet och utökat samarbete”, säger Martin Löfberg, grundare och ordförande för Era of We.

Löfbergs blir som första kafferosteri en del av konceptet Era of We – världens första digitala plattform som för samman samtliga aktörer i kaffets värdekedja. Syftet är att förändra och modernisera värdekedjan och ge mer tillbaka till odlare och konsumenter. Era of We ger kaffeodlare möjlighet att marknadsföra sig direkt mot kafferosterier och konsumenter som därmed får tillgång till nya kaffeupplevelser.

Era of We är ett nytt, innovativt koncept vars syfte är att skapa en mer hållbar affärsmodell som drivs av öppenhet och högkvalitativa produkter. Den digitala plattformen har byggts i Sverige och är en global marknadsplats och ett community som för samman kaffeodlare, kafferosterier och deras kunder samt konsumenter

”Genom Era of We får kafferosteriers kunder samt konsumenter ännu bättre möjligheter att utforska historien kring sitt favoritkaffe och givetvis också hitta nya, unika sorter och smaker. Som kafferosteri ser vi fram emot att kunna knyta kontakter med fler spännande kaffeodlare runt om i hela världen”, säger Anna Nordström, specialkaffeansvarig på Löfbergs.

Den digitala plattformen gör det möjligt för kaffeodlare, oavsett storlek, att bygga sina egna varumärken och marknadsföra sig direkt mot både kafferosterier och deras kunder samt konsumenter. Det skapar en mer effektiv och balanserad värdekedja där kaffeodlarna sätter villkoren. Det blir också enklare att se varifrån kaffet kommer från samt att hitta nya kaffeodlingar och smaker.

Rapporter visar att många kaffeodlare säljer sitt kaffe till priser som inte täcker produktionskostnaden. Det hotar försörjningsmöjligheterna och gör att allt färre unga ser en framtid som kaffeodlare, vilket på sikt kan minska tillgången på kaffe.

”Vi vill demokratisera värdekedjan genom öppenhet och utökat samarbete. Genom att hjälpa kaffeodlare att skapa egna varumärken baserat på de unika egenskaperna för deras kaffe kommer Era of We att bidra till att öka det totala värdet för odlarna”, säger Martin Löfberg, grundare och ordförande för Era of We.

Era of We fungerar också som en plattform för konsumenter som vill diskutera, lära sig mer och uppleva kaffe på helt ett nytt sätt. Som e-handelsplattform underlättar Era of We för konsumenter och andra som vill hålla kontakt med och köpa kaffebönor direkt från kaffeodlare.

”Plattformen är samtidigt ett perfekt komplement för rosterier och deras kunder, eftersom den skapar nya möjligheter att hitta nya, unika kaffesorter från hela världen. De möjligheter till betydligt mer lättillgänglig information om egenskaper, smak och tillverkning som Era of We innebär kan skapa ett intresse som liknar det kring vinindustrin”, säger Martin Löfberg.

Plattformen lanserades i Sverige den 21 juni och kommer därefter att introduceras i fler länder.

Mer information finns på www.eraofwe.com

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Kronfågel minskar sina klimatutsläpp

Kronfågel har sänkt sina utsläpp i den egna produktionen snabbare än förväntat
strömmen

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1