Orkla blir först i Sverige med svenskt ärtprotein

PUBLICERAD: 21 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Som ett led i satsningen på lokala växtbaserade produkter blir Orkla först i Sverige med att introducera produkter med svensk ärta som växtprotein (texturerat protein). Den första produkten med svenskt ärtprotein blir Anamma Vegopirog som lanseras till hösten. Till början av 2022 ska alla Orklas ärtproteinprodukter tillagas med svenskt ärtprotein.

Orkla satsar på att till 2025 omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel och har som mål att till 2030 bli ett av Europas ledande bolag inom alternativa proteiner.

”Vi vet att det här är väldigt efterlängtat från konsumenterna och vi är väldigt glada att vi kan erbjuda en växtbaserad proteinprodukt som inte bara är tillagad i Sverige, utan också där råvaran är odlad i Sverige. Mer än 90 procent av allt Orkla säljer i Sverige tillverkar vi också i Sverige och vi försöker alltid hitta lokala råvaror, men när det gäller växtproteinråvara har det tidigare saknats alternativ”, säger Maria Tilly, marknadsdirektör i Orkla Foods Sverige.

Den svenskodlade ärtan förädlas i Norge och Danmark till texturerat protein för att sedan levereras till Orklas anläggningar i Eslöv och Vansbro där företagets växtbaserade sortiment tillagas. Framställning av texturerat protein är en komplicerad process, som i sig kräver flera olika processer, och sådan produktion saknas i Sverige, vilket har gjort att svenska råvaror tidigare inte kunnat garanteras i framställningen.

”Sverige har goda förutsättningar för en egen framgångsrik produktion av växtprotein, och vi skulle självklart välkomna ett helsvenskt alternativ. Till exempel odlas årligen över
200 000 ton ärtor i Sverige som i dag mest används till djurfoder. Den här formen av förädling i Sverige, är ett viktigt steg för att utveckla den nordiska växtbaserade produktionen och här krävs större satsningar”, säger Maria Tilly.

Den första produkten med svenskt ärtprotein är Anamma vegopirog med vegofärs. Den helt nya vegopirogen tillagas på Orklas anläggning i Vansbro i Dalarna och lanseras under hösten. Anamma vegopirog med svenskt ärtprotein uppges ge cirka 85 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med en pirog med svensk nötfärs och ost. Orklas övriga ärtbassortiment går sedan över gradvis till svenskt ärtprotein och till början av 2022 ska alla Orklas ärtproteinprodukter tillagas med svenskt ärtprotein.

För att få fram rätt smak, konsistens och en hög proteinhalt i växtbaserade produkter, som liknar kött i struktur och proteinhalt, krävs att den odlade råvaran först förädlas i en process, till texturerat protein, så kallat växtprotein. Sojabönan har använts som det vanligaste växtproteinet i livsmedel under lång tid, men under de senaste åren har allt fler alternativ utvecklats och i Sverige växer framförallt ärta i popularitet.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ica minskar utsläppen från sina sjötransporter med 80 procent

Ica Sverige har slutit avtal om transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”.
emma lindström

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien.
paulig

Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

Kött- och Charkuteriföretagen utökar organisationen med en hållbarhetsansvarig och en kommunikationsansvarig.
kött o chark