Picadeli satsar på etablering i snabbmatens hemland USA

PUBLICERAD: 15 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari

David von Laskowski är VD och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Det svenska foodtech-bolaget Picadeli lanserar sitt salladskoncept i USA. De senaste åren har företaget expanderat kraftigt i Europa och etablerat sina digitaliserade salladsbarer på över 2 000 platser. Nu siktar Picadeli på att etablera sitt salladskoncept i amerikanska livsmedelsbutiker.

”Vi ska lansera konceptet tillsammans med en av USA:s ledande livsmedelskedjor, dessutom har vi flera pågående diskussioner med andra stora aktörer”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Nu korsar Picadeli Atlanten och lanserar sitt koncept i snabbmatens hemland USA; en av världens största livsmedelsmarknader. Den amerikanska marknaden är mer mogen än andra marknader, med fler hälsosamma snabbmatsalternativ och ett stort utbud av växtbaserade produkter.

”Det är en marknad som för med sig både gigantiska möjligheter och stora utmaningar. Amerikaner har ett konsumtionsmönster som passar vårt koncept; de äter ofta måltider utanför hemmet samtidigt som det finns ett stort intresse för nyttiga matalternativ. Vi ska nu etablera vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och servicebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa”, säger David von Laskowski.

Idag finns Picadelis salladsbarer hos flera av Europas största livsmedelskedjor. Expansionen stoppades tillfälligt av pandemin, men nu har marknaden vänt.

”Under pandemin fokuserade vi på att digitalisera fler processer och automatisera vårt beställningssystem med hjälp av AI. Det gör att vi enklare kan skala upp för att möta de amerikanska livsmedelsjättarnas behov, därmed kan vi växa parallellt på både den europeiska och den amerikanska marknaden, nu när efterfrågan på hälsosam snabbmat ökar igen”, säger David von Laskowski.

Pandemin har även lett till att flera av de större kedjorna ser över sina matkoncept och istället letar efter koncept med högre livsmedelssäkerhet som är enklare att sköta. Picadelis digitaliserade salladsbarer erbjuder spårbarhet ner på varje förpackning, avskärmningshuvar som skyddar maten och ett avancerat kylsystem som håller konceptet fräscht.

Enligt Picadeli har intresset från de amerikanska livsmedelskedjorna varit stort. Bolaget har redan flera pilotprojekt planerade och har även identifierat en lucka på den amerikanska marknaden inom kategorin fast casual, det vill säga snabbmatsrestauranger utan bordsservering som erbjuder kvalitetsmat till ett högre pris. Picadelis erbjudande ligger prismässigt lägre, närmare fast food, fast med ett stort växtbaserat sortiment av samma kvalitet som fast casual-restaurangernas.

”90 procent av våra produkter är vegetariska och 70 procent veganska, det gör att vi har ett attraktivt och brett sortiment som vi nu gör tillgängligt på en marknad där intresset för att äta växtbaserat kontinuerligt ökar”, säger David von Laskowski.

 

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår