Pant på take away-muggar testas under sommaren

PUBLICERAD: 3 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I sommar blir det möjligt att panta take away-muggar i Örnsköldsvik. Då genomförs ett projekt, som ska visa om pant är ett bra incitament för att öka återvinningen av engångsartiklar och minska nedskräpningen.

RISE, Bower och Örnsköldsviks kommun samarbetar i ett Vinnova-finansierat projekt där pantsystemets påverkan på insamlingsnivåer samt kvalitén på det insamlade materialet kommer att utvärderas. Från juni till augusti 2021 kan Örnsköldsviks-borna få pant på sina take away-muggar.

”Engångsartiklar behöver bli mer resurseffektiva för att den ökade mängden avfall som följer med det moderna levnadssättet med mat och dryck i farten ska kunna hanteras. Vi tror att denna digitala tjänst ska ge konsumenterna incitament och hjälp att göra rätt. Studien ska bland annat ta reda på vad som får människor att ändra sitt beteende kring återvinning av förpackningar”, säger Maria Edblad, projektledare på MoRe Research RISE.

Varje take away-mugg kostar två kronor i pant. För att använda sig av panten behöver kunden ladda ner appen Bower och scanna en QR-kod på muggen, innan den läggs i rätt behållare vid återvinningstationen eller i de speciella källsorteringsstationer som projektet har placerat ut. Panten kan sedan plockas ut i pengar, poäng eller doneras till välgörande ändamål.

”I takt med att konsumtionen av on-the-go ökar så kräver det också att nya lösningar kommer på plats för att minska miljöpåverkan. Pant eller monetärt värde på produkter är vetenskapligt bevisat att det får människor att göra rätt. Därför är det nu fantastiskt roligt att nu kunna även testa konceptet på takeaway-muggar för att minska nedskräpningen och öka återvinningsgraden, säger Suwar Mert, Bowers VD och grundare.

 

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58