Pant på take away-muggar testas under sommaren

PUBLICERAD: 3 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari


I sommar blir det möjligt att panta take away-muggar i Örnsköldsvik. Då genomförs ett projekt, som ska visa om pant är ett bra incitament för att öka återvinningen av engångsartiklar och minska nedskräpningen.

RISE, Bower och Örnsköldsviks kommun samarbetar i ett Vinnova-finansierat projekt där pantsystemets påverkan på insamlingsnivåer samt kvalitén på det insamlade materialet kommer att utvärderas. Från juni till augusti 2021 kan Örnsköldsviks-borna få pant på sina take away-muggar.

”Engångsartiklar behöver bli mer resurseffektiva för att den ökade mängden avfall som följer med det moderna levnadssättet med mat och dryck i farten ska kunna hanteras. Vi tror att denna digitala tjänst ska ge konsumenterna incitament och hjälp att göra rätt. Studien ska bland annat ta reda på vad som får människor att ändra sitt beteende kring återvinning av förpackningar”, säger Maria Edblad, projektledare på MoRe Research RISE.

Varje take away-mugg kostar två kronor i pant. För att använda sig av panten behöver kunden ladda ner appen Bower och scanna en QR-kod på muggen, innan den läggs i rätt behållare vid återvinningstationen eller i de speciella källsorteringsstationer som projektet har placerat ut. Panten kan sedan plockas ut i pengar, poäng eller doneras till välgörande ändamål.

”I takt med att konsumtionen av on-the-go ökar så kräver det också att nya lösningar kommer på plats för att minska miljöpåverkan. Pant eller monetärt värde på produkter är vetenskapligt bevisat att det får människor att göra rätt. Därför är det nu fantastiskt roligt att nu kunna även testa konceptet på takeaway-muggar för att minska nedskräpningen och öka återvinningsgraden, säger Suwar Mert, Bowers VD och grundare.

 

 

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx