1,1 miljarder kronor till MatHem i ny investeringsrunda

PUBLICERAD: 26 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


E-handelsföretaget MatHem tar in 1,1 miljarder kronor i en ny investeringsrunda. Majoritetsägaren Kinnevik går in med ytterligare 150 miljoner kronor, medan AMF och Stena investerar 100 miljoner respektive 50 miljoner, och därmed utökar sitt befintliga ägande. Totalt består investeringsrundan av en nyemission på 400 miljoner kronor samt en lånefacilitet från P Capital Partners på 700 miljoner kronor.

MatHem befinner sig i en stark tillväxtfas och det nya kapitalet kommer att användas till den fortsatta expansionen. Det handlar framför allt om utvecklingen av den nya logistikanläggningen i Larsboda, som öppnar under 2022, samt satsningar på att utveckla kunderbjudandet, bland annat lanseringen av samarbetet med Kronans Apotek.

MatHem hade en tillväxt på 50 procent under 2020 och intäkter på närmare 2,3 miljarder kronor. Under mars 2021 slogs ett nytt rekord med de största intäkterna någonsin på en månad i bolagets historia. Med en tillväxt på 69 procent överträffades branschindex (Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex för e-handel med hemleverans) för 12:e månaden i rad. Under mars hade MatHem sin starkaste tillväxt i landet i Skåne följt av Göteborg. Antalet registrerade medlemmar uppgick till 910 000, vilket är en ökning med 200 000 sedan mars 2020.

”Mars månad är faktiskt första gången vi kan jämföra våra intäkter från föregående år med en månad som också var påverkad av pandemin. Att vi trots detta ändå har en tillväxt på 69 procent är helt fantastiskt. Att vi dessutom gjorde “all time high” under en månad som traditionellt sett är en relativt vanlig månad för MatHem, är ytterligare ett tydligt tecken på att våra tjänster är här för att stanna”, säger Johan Lagercrantz, VD på MatHem.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx