Geografiska varumärken stärker lokalproducerad mat

PUBLICERAD: 20 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Allt fler konsumenter efterfrågar idag närproducerad mat. Det innebär stora möjligheter för lokala livsmedelsproducenter och producentföreningar. Geografiska matvarumärken gynnar utvecklingen av lokala matprodukter genom att förmedla budskap till konsumenten om ursprung och kvalitet. Det visar Jordbruksverkets rapport Geografiska matvarumärken.

Rapporten beskriver olika framgångsfaktorer i utvecklingen av varumärken med geografisk koppling. Det handlar bland annat om hur varumärken kan bli en viktig utgångspunkt för försäljning till restauranger och livsmedelsbutiker och öppna för lokala samarbeten kring logistik- och marknadsföringsinsatser.

I rapporten beskrivs också tre framgångsrika, svenska geografiska matvarumärken: ett enskilt ägt varumärke, en producentorganisation och ett kollektivt varumärke som samlar olika aktörer som representerar olika produkter.

”Ett tydligt kommunicerat geografiskt ursprung på matvaror signalerar hög kvalitet för konsumenterna. Varumärken som lyfter en plats förknippas med en levande landsbygd och småskaliga mataktörer. Det är mervärden som är viktiga för många svenska konsumenter”, säger Tobias Kreuzpointner, som är samordnare på Jordbruksverket.

Malena Bathurst, samordnare på Jordbruksverket, säger att förhoppningen är att rapporten ska hjälpa föreningar och företag i landet, som satsar på sina matprodukter att utveckla sina geografiska varumärken, sin stolthet och sitt samarbete:

”Varumärken som lyfter en geografisk plats bidrar till att stärka lokalsamhället och ger även positiva synergieffekter för utvecklingen av platsvarumärken och turistdestinationer.”

Rapporten kan laddas ner här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
image

Vindelnrökt skinka får skyddad geografisk beteckning

Vindelnrökt skinka är ett hundraårigt hantverk som än idag röks i samma handmurade ugnar som när verksamheten startade.
Vindelnrökt skinka

MAX nära nå målet om varannan måltid utan rött kött

Under 2023 kom nästan varannan måltid på MAX Burgers restauranger från annat än rött kött.
max

Coop testar skanner som visar om avokadon är mogen

Från mitten av juli kommer åtta utvalda Stora Coop att erbjuda avokadoskanning direkt i butik.
avocado