Gnista Spirits alkoholfria sprit lanseras i USA

PUBLICERAD: 9 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Framgångarna för svenska Gnista Spirits fortsätter. Under april lanseras företagets alkoholfria, hantverksmässigt framställda drycker över hela USA.

När en USA-lansering hägrade hittade grundaren Erika Ollen en perfekt match i teamet bakom The Zero Proof, landets ledande informationsplattform inom alkoholfritt:

”Gnista är speciell och den kräver ett passionerat team som kan inspirera och utbilda och i detta är Sean Goldsmith och Trevor Wolfe helt rätt. Och så älskar de produkten, vilket förstås är en förutsättning. Vi är minst sagt förväntansfulla.”

Efter de första veckornas insatser i Charleston och Atlanta står det klart att högprofilerade ställen som Georgia Boy, Post House, och Gin Joint sätter Gnista på aprilmenyn. The Zero Proof var dessutom tvungna att stänga för förbeställningar via webben, då efterfrågan har varit för hög. Nu väntar kunder i 41 amerikanska stater på flaskor.

”USA älskar bourbon och andra mörka spritsorter, så försök med de tidiga alkoholfria spriterna som imiterar gin har inte varit så framgångsrika här. Gnista har en nivå på både smak och komplexitet som konsumenterna här inte upplevt tidigare. Till skillnad från de befintliga konkurrenterna kan Gnista dessutom drickas ren (med eller utan is), precis som ens favorit-whiskey. Det initiala intresset för Gnista när vi öppnade för förbeställning före påsk, tillsammans med försäljningsresultat på högprofilerade barer, restauranger och butiker har varit enormt och vi har till och med varit tvungna att stanna upp tills vi kan säkra tillräcklig mängd flaskor”, säger Erika Ollen.

Den första batchen Gnista släpps över hela landet 17 april via www.thezeroproof.com och på utvalda barer, butiker och restauranger.

Gnistas drycker är hantverksmässigt tillverkade i Skåne och säljs i flaskor på 50 cl. De finns i följande varianter: Floral Wormwood (bitter, aromatisk och intensiv) och Barreled Oak (rökig, torr och med tydlig fatkaraktär).

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx