Framgångarna för svenska Gnista Spirits fortsätter. Under april lanseras företagets alkoholfria, hantverksmässigt framställda drycker över hela USA.
När en USA-lansering hägrade hittade grundaren Erika Ollen en perfekt match i teamet bakom The Zero Proof, landets ledande informationsplattform inom alkoholfritt:
”Gnista är speciell och den kräver ett passionerat team som kan inspirera och utbilda och i detta är Sean Goldsmith och Trevor Wolfe helt rätt. Och så älskar de produkten, vilket förstås är en förutsättning. Vi är minst sagt förväntansfulla.”
Efter de första veckornas insatser i Charleston och Atlanta står det klart att högprofilerade ställen som Georgia Boy, Post House, och Gin Joint sätter Gnista på aprilmenyn. The Zero Proof var dessutom tvungna att stänga för förbeställningar via webben, då efterfrågan har varit för hög. Nu väntar kunder i 41 amerikanska stater på flaskor.
”USA älskar bourbon och andra mörka spritsorter, så försök med de tidiga alkoholfria spriterna som imiterar gin har inte varit så framgångsrika här. Gnista har en nivå på både smak och komplexitet som konsumenterna här inte upplevt tidigare. Till skillnad från de befintliga konkurrenterna kan Gnista dessutom drickas ren (med eller utan is), precis som ens favorit-whiskey. Det initiala intresset för Gnista när vi öppnade för förbeställning före påsk, tillsammans med försäljningsresultat på högprofilerade barer, restauranger och butiker har varit enormt och vi har till och med varit tvungna att stanna upp tills vi kan säkra tillräcklig mängd flaskor”, säger Erika Ollen.
Den första batchen Gnista släpps över hela landet 17 april via www.thezeroproof.com och på utvalda barer, butiker och restauranger.
Gnistas drycker är hantverksmässigt tillverkade i Skåne och säljs i flaskor på 50 cl. De finns i följande varianter: Floral Wormwood (bitter, aromatisk och intensiv) och Barreled Oak (rökig, torr och med tydlig fatkaraktär).