Svenska folket dricker påskmust som aldrig förr

PUBLICERAD: 1 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Svenskarna dricker påskmust som aldrig förr och redan före påskhelgen var lagret på Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg tomt på Apotekarnes Påskmust. För första gången har mer än 8 miljoner liter Apotekarnes Påskmust levererats till butiker runt om i Sverige.

För femton år sedan konsumerade svenskarna cirka fyra miljoner liter påskmust, de senaste åren har försäljningen uppgått till över tio miljoner liter. Apotekarnes Påskmust står för över 70 procent av den totala försäljningen.

”Påskmusten har en särställning på svenskarnas påskbord och något vi inte vill vara utan till äggen, sillen och påskgodiset. Nu när påskhelgen är runt hörnet kan vi konstatera att vi inte har en droppe kvar på lagret i Falkenberg och att försäljningen slår nytt rekord”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Det är framförallt den sockerfria påskmusten som har drivit upp volymen kraftigt under de senaste åren. 2019 ökade den totala försäljningen av sockerfri påskmust med hela 57 procent och i fjol ökade försäljningen av Apotekarnes Påskmust Sockerfri, som står för tre fjärdedelar av den totala sockerfria konsumtionen, med 41 procent. Trenden håller i sig och i år kommer Apotekarnes Påskmust Sockerfri att öka med 48 procent.

”Allt fler väljer sockerfri påskmust och försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har tredubblats på fem år. Samtidigt tycks detta inte påverka den vanliga påskmusten som också fortsätter att öka i popularitet, säger Henric Byström.

Även om påskmusten är populär så är det fortfarande julmusten som står för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten.

Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. Numera dricker svenskarna över 45 miljoner liter must varje år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. Sedan 2006 har försäljningen av påskmust ökat från 4,5 miljoner liter till cirka 10 miljoner liter.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker