Tacosåsen är svenskarnas mest slängda matrest

PUBLICERAD: 23 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


De där tre öppnade tacosåsburkarna längst inne kylen, slatten grädde som blev över eller den stenhårda brödbiten man hittar kvarglömd – vissa varor är helt enkelt lite svårare att göra slut på. I en färsk Sifo-undersökning har Willys tagit reda på vilka som är svenskarnas mest ”svinndumma” varor. Nu startar Willys upp Restakuten – en tjänst på Instagram som hjälper användarna förvandla sina rester till rätter.  

Willys har låtit Kantar Sifo ta reda på vilka som är svenskarnas största svinnbovar. På förstaplatsen kommer något många förmodligen kan känna igen sig i: tacosåsen, som när den använts till fredagstacon verkar ha en förmåga att glömmas bort längst in i kylen.

”Genom att ta reda på vilka varor som oftast blir svinn i de svenska hemmen får vi en större kunskap och chans att lägga fokus på rätt åtgärder i vårt svinnarbete. Samtidigt vill vi också försöka inspirera till att få våra kunder att tänka annorlunda kring matsvinn. Vi arbetar ständigt för att försöka hitta nya kreativa lösningar för att minska både vårt eget och våra kunders matsvinn”, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.

Willys har satt upp ett mål om att halvera sitt svinn till år 2025. Bland annat sänks priset på varor som närmar sig bäst före-datum eller har kantstötta förpackningar, dagsfärskt bröd säljs ut på kvällen, frukt och grönsaker med enstaka skönhetsfläckar eller högre mognadsgrad paketeras i fyndlådor och överbliven mat skänks till välgörenhetsorganisationer.

Nu startar Willys även upp Restakuten – en tjänst på Instagram där användarna kan lägga upp en bild på sina rester, hashtagga #restakuten och @willyssverige och därefter svarar Willys med ett recept eller tips på hur man kan ta vara på maten.

Här är några exempel från topplistan över de ”svinndumma” varorna:

Vilka tre matvaror känner du att du mest sällan lyckas använda upp hela av?
Öppnad tacosås 11%
Brödkant 10%
Salladsrester 9%
Brunfläckig banan 7%
Mjölkslatt 7%
Ost-skidbacke 6%
Övermogen avocado 4%
Slokande morot 4%
Sista slatten i syltburken 4%
Ledsen kryddväxt i kruka 1%

Läs mer om undersökningen och se hela listan här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960